Bild
Nästa artikel
Storsimcan som inte blev

Storsimcan som inte blev

svar på nöten

snabbt avklarat, simca 929 hette den såklart.

Eller egetligen inte, projet 929 var arbetsnamnet för modellen och inte helt säkert att den skulle fått heta Simca i slutändan heller. Chryslers äventyr i europa är i efterhand ökända för en rad felsatsningar och felgrepp, till och börja med var det kanske inte en helt lysande affärsidé att köpa upp konkursmässiga tillverkare för en storsatsning på europamarknaden. I slutet av sextiotalet höll Simca med Chryslers bistånd på att ta fram en ny stor-Simca. Man kom såpass långt att tre fullskalemodeller togs fram för utvärdering, 929XA kom från Simcas egna designavdelning. Bertone stod för modell nummer två kallad 929XB och sista bidraget 929XC hade tagits fram av Chryslers kontor i USA. Vilken av modellerna som var snyggast och bäst lämpad för europamarknaden är en smaksak, men det är tre ganska tilltalande och rejäla bilar som säkert hade funnit köpare om den hade fått en chans. Men det fick den ju som bekant inte. Istället drogs proppen ur och 929:an städades undan.

 

Istället satsade Chrysler på en ny modell i en helt ny fabrik i England. "C-car" som utvecklades ur Rootes Hillman Avenger blev en anglo-amerikansk produkt som i något slags förlåtande drag över att lämnat Simca i sticket, kom att presenteras på Parissalongen 1970 med sloganen "an American from Paris" Men den kom varken att heta Hillman eller Simca, utan istället Chrysler 180. Detta kom att förbli en tämligen obskyr bil med beteckningarna 160,180 och senare en lyxig 2-litre, försäljninge haltade och läget förbättrades inte av att man lät bli att göra några som helst uppdateringar eller ens fixa de mest fundamentala kvalitetsproblemen, som var otaliga., De sista åren fick Simca en liten elogé, eller knäpp på näsan beroende på hur man ser på det, då man beslutade att sälja den som Simca 1610, fast produktionen hade då flyttats till Spanien. 1978 hade Chrysler helt andra problem på hemmafronten och man lämpade över hela röran med Rootes/Simca/Talbot/Chryslerbiten till Peugeot som köpte hela rasket för en dollar.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Oddbjørn Skripeland
2013-04-14 11:39

Nr2 likner stygt på BMW

#2
Per Berner
2013-04-14 15:30

Bertone-varianten skulle nog kunnat ge Peugeot 504 en match, på hemmaplan åtminstone. Det interna förslaget känns betydligt klunsigare, Chryslervarianten alldeles för amerikansk. Alla tre ser extremt rymliga ut. Och vilken utsikt genom de takstolparna (XB:n alltså). Inte mycket att krocka med, men luftigt blir det.

#3
390modelacoupe
2013-04-14 20:27

Bertones variant ser ut som nå'n konstig kombination av en BMW och Peugeot 504 eller nå't. Och precis som Simcas egna (katastrofala) design känns den alldeles för klumpig i partiet runt c-stolpe/bakre hjulhus.

#4
Billabbet
2013-04-15 17:46

Tja, ( som sagt ) lite vibbar mellan Ford Cortina, Peugeot 405 i sedanstuk, lite BMW 2800 och Vauxhall Victor av dessa tre bilder.

#5
Mr Tectyl
2013-04-16 18:51

Ursäkta nu, men Avenger "B-car" (i Norden såld som Sunbeam 1250/1500/1600) är en traditionell Escort/Kadett-utmanare,
dvs nåt helt annat än Chrysler 160/180/2Litre, "C-car".
180-modellen var ju en bil i storlek med Rekord/Victor/P504, lite större än Cortina och Fiat 132, aningen mindre än Granada/140-serien, men välutrustad och med modern motor med överliggande kam.
Från början tänkt i två versioner, en engelsk - bl a med De Dion-bakaxel och V6-motor i toppversionen - och en kontinental, men till slut blev det en gemensam bantad modell, byggd i klassiska Simca-fabriken i Poissy utanför Paris och bara fyror under huven.
I Spanien blev det en storsäljare inte minst som taxi i dieselutförande. Där byggdes den även som kombi av fristående karossmakare.

#7
Håkan
2020-02-07 13:43

Bara pillertrillare på sidan nu för tiden!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.