Nästa artikel
"Svensk" kompressor-Mercedes på auktion
Bonhams

"Svensk" kompressor-Mercedes på auktion

Publicerad 8 juli 2014
En Mercedes-Benz 500 K med långt förflutet i Sverige ska i helgen auktioneras ut i Stuttgart. Bilen upptäcktes på 1970-talet i Polen men har stått undangömd i många år. Pengarna går till välgörenhet!
Den 12:e juli arrangerar Bonhams en Mercedes-auktion i Stuttgart. Bland objekten finns en Mercedes Benz 500K från 1934 som av fabriken uppgraderats till 540 K-specifikation. Vagnen påträffades i Polen i början av sjuttiotalet av Alf Johansson och Birger J. Nilssen. Bonhams uppskattar värdet till 34-54 miljoner kronor.

De båda herrarna Alf Johansson och Birger J. Nilssen hade företagit sig en Europaresa med syfte att lokalisera klassiska bilar. Målet var dåvarande Tjeckoslovakien och det var på vägen dit som de stannade till vid en verkstad i polska Poznan för att ställa rutinfrågan: Känner du till några klassiska bilar i närheten? Mannen svarade att hans kollega kanske hade något – han var osäker på detaljerna – men föreslog detektivduon att återvända på hemresan då kollegan inte var anträffbar för stunden.

Efter att ha besökt ett antal samlare och tittat närmare på några utvalda objekt var herrarna tillbaka i Poznan, på den adress de fått några dagar tidigare. Mannen och hans familj mötte upp och tillsammans begav de sig till en närliggande plåtbyggnad. Där, varsamt demonterad i väntan på renovering stod den, en Mercedes 500 K ”Spezial Roadster”. Såvitt svenskarna kunde bedöma – komplett. Den redan då sensationella affären gjordes upp och bilen exporterades till Sverige.

Den majestätiska vagnen beställdes ursprungligen av Dr. Alfons Sack, känd advokat från Berlin. Dr. Sack skrev in sig i historieböckerna när han företrädde en av de åtalade för riksdagsbranden i Berlin 1934, Ernst Torgler.

Att vagnen är unik i sitt slag fastställdes snart av svensken Jan Melin, expert på kompressormatade Mercedes och författare till böckerna Mercedes Benz 8, volym I & II. Han har i det närmaste fri tillgång till arkiven i Stuttgart och hans efterforskningar indikerar några särdrag. Det handlar bland annat om fram- och bakskärmarnas kromutsmyckning, grillen och ytterligare grannlåt i krom kring det utanpåliggande reservhjulet. Originalkulören var ”Speedgray” som accentuerades av detaljer i ljus- och mörkgrönt.

Detta exemplar, den sjätte byggda 500K:n, har aldrig tidigare varit till salu på den öppna marknaden. Mercedesen förväntas inbringa mellan 3,6–5,8 miljoner euro. I enlighet med nuvarande ägares önskan fördelas det klubbade beloppet lika mellan svenska Cancerfonden och Alzheimerfonden.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.