Nästa artikel
Svenskar på väg till Monte Carlo-rallyt!
Reportage

Svenskar på väg till Monte Carlo-rallyt!

Publicerad 24 januari 2023 (uppdaterad 27 januari 2023)
Två Renault och en Porsche med ett gemensamt: de ska delta i Rallye Monte-Carlo Historique!

Från tisdag den 24 januari och fram till onsdag den 1 februari råder rallyfeber i Europa. Ekipage från olika håll har nu gett sig iväg för att delta i den 25:e upplagan av Rally Monte-Carlo Historique. På fredag den 27 januari sammanstrålar alla i Monte Carlo – och sen börjar tävlingarna.

Det här gänget består av Peter Bergqvist och Annika Hogen i en R8 Gordini från 1965, Magnus Janard och Mats Grimme i en likadan Renault från samma år och Bengt Lindell och Tomas Lindell i en Porsche 924 från 1978 samt servicekompisar. En av Renaulterna lär ha rattats av Sylvia Österberg men vilken av dem har varit svårt att utröna, därför kallas bilarna "Sylvia 1" respektive "Sylvia 2"!

De tre deltagande ekipagen startar officiellt i tyska Bad Homburg den 26 januari på en intensiv transportsträcka ned till Monte Carlo. Specialsträckorna är sedan lagda i Frankrike, norr om Monaco. Klassiker önskar lycka till! Läs mer och följ tävlingen här.

Blev du sugen på Renault nu? Köp och läs mer här!

KLASSIKERS BÄSTA OM RENAULT!
Fantastiska Renault. Folkbilen, rallybilen, antibilen, familjebilen, lyxbilen, designbilen, sportbilen, lastbilen – och så mycket mer! Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Renault – från 1930-tal fram till 1980-tal.

 

INNEHÅLL:

Renault Juvaquatre Coupé 1939
En vacker liten bil tittade ut från fabriksportarna 1939 men den hann aldrig slå världen med ­häpnad, kriget kom emellan. (Klasssiker 9/2018)

Sverigeresan Mälaröarna
Taket av och finhatten på. Vi upptäcker Mälaröarna i Renault 4CV Décapotable. (Klassiker 7/2014)

Köpguide Renault 4CV
Även en liten bil ska ha fyra dörrar. Körglad och prisvärd fransk folkklassiker. (Klassiker 11/2011)

Sverigeresan Stockholms skärgård
Vi kryssar lite lagom planlöst och upptäcker kallbadhus, nedlagda regementen och slingrande vägar i en Dauphine 1962. (Klassiker 8/2008)

Köpguide Renault Dauphine
Glöm baskern, baguetten och alla inarbetade bilder. Vill du bli golvad av Frankrike så är det en Dauphine du ska ha! (Klassiker 3/2017)

Renault 4 1974
Den marknadsfördes som förbruknings­vara. Det är vi tacksamma för att denna varsamt renoverade -74:a inte blev. (Klassiker 2/2007)

Köpguide Renault 4
En bil som köptes av bilhatare, nu finns bara exemplaren man måste älska kvar! (Klassiker 9/2013)

Renoveringen Renault 4 Super
Toppversionen med dubbla stötfångare, stolar med ett uns av stoppning och en baklucka med amerikansk touch! (Klassiker 1/2019)

Renault 10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin föregångare? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10. (Klassiker 5-6/2007)

Renault R8 & R12 Gordini
Vi sammanför tre blåvita hjältar: R8 1100, R8 1300 och R12 Gordini. (Klassiker 4/2010)

Köpguide Renault 16
1960-talaren som pekade ut riktningen mot 70-talet. Du ska ha en halvkombi! (Klassiker 10/2015)

Långmilare Renault 17 TS 1973
Jan Karlsson har sett nästan varenda hörn av Europa i sin R17. Nu närmar sig körsträckan 95 000 mil! (7/2020)

Renault Estafette 1980
Renault tänkte inte utanför boxen när man tog fram sin första framhjulsdrivna bil. Det blev en låda! (2/2019)

Renault Espace
Sittplats i polyester för en hel skolorkester. Espace jubilerar – vi kör. (Klassiker 7/2014)

Renault Alpine A310
En fransk 911 fast med glasfiberkaross och samma motor som Volvo 264 – en lyckad blandning! (7/2017)

Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotor­legend! (Klassiker 9/2012)

Renault 5 TS 1983
En av 1970-talets spänstigaste småbilar tog Renault in i 1980-talet. Den här har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 10/2010)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Renault ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.