Bild
Nästa artikel
Sveriges populäraste Saab!

Sveriges populäraste Saab!

röstresultat

I en webbenkät fick Klassikers läsare ett år efter Saabs konkurs berätta vilken modell som ligger dem varmast om hjärtat. Vilken tror du vann?

När Klassikerläsarna får bestämma vilken Saabmodell som var den mest lyckade är det inte urmodellen 92 som vinner, den får tvärtom minst antal röster. Det är inte heller den exotiska Saab Sonett som tar hem spelet, bara fem procent håller den som favorit. Den i många stycken fascinerande Saab 9000 kammar inte heller hem någon topplacering med tio procent av rösterna.

Istället är det kortnosen, alltså Saab 93, 95 och 96 från åren 1956 till 1964, som tar hem spelet med 27 procent av rösterna. Kanske inte så oväntat, den personifierar Saab för många och på slutet av företagets levnad pratades det en del om en retromodell med drag av den kaxiga modellen. Tyvärr blev den aldrig av.

På andra plats, med 20 procent av rösterna, kommer 900-modellen. Lite av en skräll, vi hade nog trott att både V4:an och 99 skulle vara mer poppis men de hamnade strax efter med 17 respektive 16 procent av rösterna.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Karl Björling
2012-12-31 11:35

Kul. Som en innehavare steg det mig lite åt huvudet (trodde för ett ögonblick att jag utsetts till Sveriges sexigaste karl). Men visst är 93:an vackrare.

#2
Filip Stén
2012-12-31 11:52

99 Turbo, 2-d sedan och 9000 Turbo 16 1985. Det är Saab för mig!

#3
tommy jardemoe
2012-12-31 12:12

99turbo & 900turbo ÄR de riktiga företagsikonerna
som satte saab & bilsverige på världskartan.

Varför det skall envisas med att framhärda ointressanta dinosaries
med 30hk i tdning efter tidning efter tidning är så dj*vla typiskt svenskt!

Bakåtsträvarna får alltid plats med sitt hat mot turbo-modellerna-
och i princip vartenda reportage skall handla om 2t el v4.
De sistnämda modellerna bidrog heller knappast med någon större
försäljning internationellt.....

1950 passerade för 62 år sedan, är det inte dags att avancera framåt i tiden
någon gång??

#4
Hans Höglund
2012-12-31 12:57

tommy jardemoe. Man hatar inte turbobilarna, bara för att man gillar kortnosarna. Vår hobby får inte besudlas av allt detta näthat, så sluta med det.

#5
Martin B
2012-12-31 15:11

Förstår inte var det skall vara antingen eller.
Jag äger Saabar från 92 till 9-3. Däremellan 93/95 99T 900CV och 9000Aero, Var Saab har sin charm!!

#6
Carl Legelius
2012-12-31 15:14

Tommy och alla andra turboälskare: I Klassiker 1/2013 ägnas Saab 900 Turbo sex fullspäckade sidor!

#7
Oscar G
2012-12-31 17:10

Tommy lille... Du verkar ha missat att detta är en tidning om klassiska bilar.
Det handlar om evolution, om begreppet är bekant. Utan apan - ingen människa. Utan SAAB 96 - ingen Saab Turbo.

Dessutom gjorde 96:an ett outplånligt intryck på ett par generationer svenskar genom Erik Carlssons segrar i Monte Carlorallyt, RAC-rallyt och många fler. Sällan har det skrivits så mycket i världspressen om en enskild bilmodell som då.

Notera då att det är samme Carlsson som reste Europa runt som ambassadör för Saab Turbo när det kom...

Du ser: allt hänger samman, om man är intresserad av historia.
Vem vet - det kanske framgår av nästa nummer, som Carl hänvisar till?

Gott nytt år på dig!

#8
Lars Z
2012-12-31 20:56

Saab 90 är min favorit. Helcharmig bil byggd i ett ganska litet antal i Finland. Än ser man dem då och då men ingen ser dem som klassiker så snart äro de borta. Helt. Ägde själv en sådan 1997-2001, mkt bra bil i min ägo.

#9
Pelle11
2012-12-31 22:50

Oscar G lille ... har hat både Saab 99, 900 och 9000 och det var samma skit alltihop.Så var finns tjusningen i dessa rullande vrak.Knappast mer än i en Engelsk Leyland Princess.

Du ser allt hänger samman.Skit är skit och kvalite är kvalite oavsett vilken tidsålder det kommer ifrån. :)

#10
gäst
2013-01-01 02:06

Mer om det sena 80-talets och 90-talets Saab-bilar i Klassiker. Gärna ovanliga modeller som 9000 Talladega, 9000 V6, 9000 Aero och 9-5 Griffin med den ovanliga V6 turbon.

#11
Gäst
2013-01-01 07:35

Jag tycker ju att Saab 99 var lite kul, men jag tror inte att populariteten kommer att stiga framöver. Det finns ganska få av dem kvar. Många har gått åt i folkrace och de tidiga med Triumph-motorn blev aldrig speciellt gamla.

#12
von Tratt
2013-01-01 09:21

Klassiker får gärna skriva begguider och liknade om 99/90/900 och andra modeller som måste lyftas fram för att bevaras.

Men 90-talare bör de lämna ett tag till, tidningen ska hadla om Klassiker och bilar nyare än 25 år känns fel.

Vill även läsa mer om japanska bilar, intressanta oftast snygga bilar som faktiskt funnits länge i Sverige nu. Vissa är verkligen údda och läsvärda för det, andra var en gång vanliga och sådana vi vill minnas. Alla typer av guider och reportage om japanare är önskvärt, sånt som vi knappt kan läsa om i Sverige men troligtvis i t ex Norge. vad sägs om en Corollaköpgudi istället för guide nummer 25 om Volvo 140? Därmed inte sagt att en bil inte ska återkomma i tidningen. En tidnings innehåll glöms, en tidning får nya läsare o s v men det måste finnas gränser, variation är fint.

Tack för en i övrigt bra tidning. Sedan Klassiker kom är det den enda tidningen som känns läsvärd, allt annat känns skit.

#13
von Tratt
2013-01-01 09:24

Nja, Saab 9000 var inte skit. Marknadens säkraste bil och skönaste stolar. Känns som en modern storbil än idag, vilka andra 80-talare gör det? Även dess säkerhet är helt godkänd än idag jämfört med många mindra bilar. Historiens skönaste stolar, slår stolarna i nyare Volvosar. Och min bara gick och gick...

#14
Günther Pamp
2013-01-02 23:14

Så här med facit i hand så var nog 9000 en av 1980-talets mest moderna bilar (alla storkoncerner inräknade) , dock anser jag 900 Turbo, gärna en 3-dörrars Aero från 1984, är den som ligger mig mest närmast hjärtat.

#15
tommy J
2013-01-05 13:33

oscar G & pelle 11:

96:an är/var ett exprimentskal som skulle ha lagts ned tidigare
om ekonomin hade sett bättre ut.

Det var med turbon eller rättare sagt wastegaten som det skrevs
spaltmeter internationellt om,,,,inte om en päronhalva med fordmotor
och rattväxel som man får besöka passageraren till höger
när man skall flytta foten på pedalstället....

Projekt gudmund var den första riktiga bilen med framtid/säkerhetstänkande
och former med avsevärt bättre utrymmen mm.mm.

Var ju knappast 96 som stod för försäljningframgångarna i UK eller USA!

Pelle plutt, vet inte vad du rökt för något olämpligt-
en 99/900 rullar 30-40000 mil med en vettig service-bakgrund
utan större problem.
Värre är det däremot med 9000, som är mkt dyra att laga/underhålla-
och som har en sämre kvalite än sina helsvenska syskon (tack för det Lancia)

De flesta 900S på blocket med 37-45000 mil har oftast original drivlinan kvar-
är det skit också??

Svenska avundsjukan och jante attityden har hittat till klassiker också

Nä, en typisk jante-svensk kör övereklamerat hissinge-skräp eller
dinosarie-96:or.
allt annat blir ned-dekat....leve 1950 där tiden nu har stannat....

#16
gäst
2013-01-05 21:45

Det intressanta med OG 900 och 9000 är att de briljerar med en kombination av goda egenskaper. Bra vägegenskaper, hög passiv säkerhet, framstolar och förarmiljö av världsklass, goda innerutrymmen (särskilt 9000) och inte minst den avancerade motortekniken för den tiden. Turbo, APC, 16 ventiler och senare "direct ignition". Frågan är om "Ur Sabbarna" var lika banbrytande? Under deras produktionstid lanserades bilar som "Ur-Mini", Renault 16 och VW Golf och satte nya standarder.

Värt att uppmärksamma sena 80-talare och 90-talare. Hur många 9000 Talladega, 9000 CSE V6 och tredörrars 900 SE Turbo med automatkopplingen Sensonic rullar i bra skick i Sverige i dag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.