Bild
Nästa artikel
Swift på vift

Swift på vift

Svar på nöten

Jack Seylair var snabbt ute och konstaterade att det rörde sig som en Osca 1600 Swift, som byggdes i tre exemplar av Boneschi.

Officine Specializzate Costruzioni Automobili - Fratelli Maserati SpA är ett väldigt långt namn som är mer känt under namnet O.S.C.A , racingvärldens stora lilla doldis som skapades 1947 av de tre kvarvarande bröderna Maserati.
Ursprungligen var dom fem, och man hade sålt sin verkstad till till Adofini Orsi 1937, men arbetade kvar inom företaget på ett tioårskontrakt. 1940 flyttade maserati verksamheten till Modena där det finns kvar än idag. När kontraktet löpte ut startade bröderna Ettore, Ernesto och Bindo det nya Osca  i de gamla domänerna i San Lazzaro di Saveno.

Där kom man fortsätta arbeta med konstruktioner åt i första hand Maserati, och var rena racing och formelbilar. En del skrudades dock upp i civiliserad kostym av firmor som Frua, Vignale med mera och såldes som exklusiva gatbilar.

Mot slutet av femtiotalet hade dock efterfrågan på Oscas racerbilar gått från begränsad till ännu mindre, man måste skapa en överkomlig volymmodell.  1600GT fick motor baserad på Fiat istället för Maserati, men var en avancerad historia vars specification ställdes av Osca åt Fiat.  1600GT visades redan 1960, men någon egentlig tillverkning kom inte igång förrän 1962. Utställningsexemplaret som visades runt hade kaross från Boneschi, och de kom att byggas tre Oscas med Boneschikaross, dessa tre kallas allmänt för Osca Swift. I väntan på produktionsbilarna så modifierades dessa emellanåt i detaljerna för att hålla intresset vid liv, därför kan de tre exemplaren var lite svåra att hålla isär.   De övriga 1600GT bilarna fick mestadels karosser från Fissore, respektive Zagato.Officeillt sägs 127 stycken ha byggts men en del källor hävdar att så lite som 56 stycken hann byggas, för 1963 sålde Maseratibröderna företaget till MV Augusta. Åt vilka man fortsatte utveckla racingprylar under ett par år innan Osca upplöstes helt 1967.


De tre Swiftbilarna lär dock existera allihop än idag, den gula bilen hamnade tidigt i USA, och modifierades allt eftersom för hastighetstävligar på Bonneville, det lär vara Swift #1 med chassinummer 0018. Den finns idag i Australien tillsammans med bil #0072 som var swift nummer två. Trean finns enligt uppgift någonstans också, oklart var och chassinummer på den är okänt.
 

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.