Bild
Nästa artikel
Sydamerikanska gatukorsningar

Sydamerikanska gatukorsningar

Svar på nöten

ja det här var ingen lätt nöt men på det stora hela hade ni ganska rätt allihopa.

Det verkar finns en hel del kunnande om sydamerikanska bilar här och det är imponernade. Nästa gång får vi höja ribban med kanske nya-zeeländska kombibilar, afganska hemmabyggen eller nåt.

Vad är det vi ser här vid korsningen i Belo Horisonte då?  Jo givetvis de obligatoriska Folkvagnarna, eller "Fusca " som den kallas där. Dessa byggdes i Brasilien från 1953 först med delar från Tyskland, men på bara ett par år hade man ställt om produktionen till att använda helt egentillverkade delar.  Ett av skälen till det var att skyddstullar infördes som gjorde det dyrt och krångligt att få in utländska bilar i landet. Senare kom ett totalstopp för import av utländska fordon. Därför ser bilparken ut som den gör där, med egensinniga modeller som är i princip unika för Brasilien.  

Näst längst till vänster syns ju två Willys Rural, en modell som byggdes i både Argentina och Brasilien från 1960. Detta var ett praktiskt arbetsfordon, som fanns i två och fyrhjulsdrivna varianter.   Jukka H skrev Ford Rural och det är också rätt, då Ford köpte upp Willys do Brasil 1969 och från 1970 fram till 1977 byggdes Ruralen som en Ford.

Sedan kommer ytterligare en brasilienspecial med ursprung i USA, deras version av Chevrolet Suburban hette Amazonas, den här är från runt 1962.  Amazonas blev ingen större framgång och ersattes av en modernare variant 1964 som fick heta Veraneio. General Motros har varit verksamma med att knåpa ihop bilar i brasilien sedan 1925, idag bygger man över en halv miljon GM-bilar om året, där närmare hälften går på export.    


Sen kommer en utböling, en GMC pickup från 1957. Dessa byggdes inte i Brasilien utan är en importbil. Vid den tiden hade han börjat mota olle i grind och gjorde det krångligt och dyrt att få köpa utländska bilar. det primära syftet var att stimulera inhemsk industri, någonting man lyckades med, från mitten av 70-talet fram till 1990 hade man i princip ett totalt importstopp av utländska fordon.  

Nästa bil i raden är mer känd hos oss, Simca Vedette, men här användes inte namnet Vedette när man började tillverka dom hos Simca do Brasil 1959. Basmodellen hette Chamboard och så fanns den lyxigare Presidence.  Regeringen beslutade att alla tillverkare måste tillhandahålla en riktigt billig bil i utbudet, detta blev ett problem för Simca som i grunden var en ganska påkostad bil. 1961 kom en nedstrippad variant som kallades Alvorada. Och senare en ännu mer sniken Profissional. Dessa förblev ganska sällsynta och Simca köptes upp 1966 av Chrysler.

Nästan bil längst ut till höger är också välkänd för oss, DKW Universal, fast här hette den Vemag Veamguet istället.  Vemag bilades 1945 och importerade diverse fordon, 1956 började man licenstillverka DKW och detta var den första egentliga "egna" bilen i Brasilien. Vemag-DKW:n blev snabbt mycket populär, och den gamla 3=6 serien levde här kvar ända fram till 1967 och behöll även tvåtaktsmotorn.  . i Europa absorberades Auto union av Volkswagen 1965 och följdriktigt skedde detsamma i Brasilien två år senare. Vemag byggde från 1958 även Scanialastbilar.

bakom Vemagueten ser vi ju återigen två Fuscas och sen skymtar en liten svart taxiskyltad bil, det är av allt att döma en FNM JK2000, vilket i princip är en Alfa Romeo 2000, som i sin brasiliaska variant kom 1960.  Fábrica Nacional de Motores startade 1942 med att licensbygga Curtiss-Wright flygmotorer, efter kriget kom man även att bygga Isotta Fraschinilastbilar, men när Isotta försvann så vände man sig till Alfa Romeo 1952 för att bygga deras lastbilar. Och det är just en sådan FNM lastbil som står där bakom. Av allt att döma en tidig FNM baserad på Isotta. Alfa Romeos lastbilsserier är ganska okända utanför italien men stora på hemmamarknaden, Dess brasilianska släkting kom under långtid framöver dominera sin marknad i den tunga sektorn. FNM kom gradvis att skifta över till Fiats produkter under 1970-talet och dess Ivecomodeller, personbilstillverkningen med Alfa Romeobilar pågick om än i ganska liten skala ända fram till 1987.

Men så har vi glömt en... den vita stationsvagnen längst bak... den får fortsätta vara ett mysterium, eller klara ni av den också?  

I dagsläget är Brasilien världens sjunde största biltillverkare, alldeles efter USA med runt 2,5 miljoner bilar per år. I toppen på listan för 2011 ligger Kina som bygger otroliga 14 miljoner bilar, det är 25% av världsproduktionen och dubbelt så mycket som Japan som ligger på andra plats.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Ossian H
2012-11-19 10:34

Den vita stationsvagnen, det som syns av framändan o framrutan får mig att säga Simca A90...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.