Bild
Nästa artikel
T80-duellen - hur gick det?

T80-duellen - hur gick det?

Volvo mot Mercedes

Chefredaktörerna på Klassiker och Automobil hade köpt var sin bil att skryta upp inför publiken på Träffpunkt 80 i söndags. Publiken fick agera jury och dess utslag var kristallklart.

Klassiker mot Automobil. Carl mot Calle. Volvo mot Mercedes. Vem hade gjort det bästa köpet? Vilken bil tyckte publiken var mest 1980-tal? Calle Carlquist såg segerviss ut där bredvid sin Mercedes 300E, han svarade lugnt på speaker Åke Nybergs frågor om toppfart, hästkraftsantal och utrustningsnivå. Vad gjorde det att hans Mercedes 300E inte hade vare sig air condition, automatlåda, läderklädsel eller aluminiumfälgar? Det hade ju inte Volvon heller. Och att Volvon var lätt att jobba med, att den hörde till vårt svenska arv och att Carls exemplar bara rullat hälften så mycket som hans Mercedes viftade han bort och började istället tala om insprutningsmotor, sex cylindrar och farthållare. Sedan var det dags för publiken att rösta. Många kände sig både manade att göra sin röst hörd och lockade av priserna man kunde vinna. Eller vad sägs om en kompressor, en garagedomkraft och fyra hjuldollies från Verktygsboden? Dessutom lottades fem exemplar av den nya barnboken Paddan, Bubblan och Kojan ut bland barnen som röstade. Klockan 13.30 var alla rösterna räknade. Vem skulle vinna? Spänningen var olidlig. Nåja. Det visade sig nämligen att folket återigen valde Volvo. Carls 240 fick 105 röster, Calles Mercedes bara 72. Var det rätt, tycker du? Vilken bil är mest 80-tal för dig?

Kommentarer

#1
Kjell Svensson
2011-09-14 18:28

Måste citera min bror som fällde nedanstående uttalande 1987 när min far, jag själv och storebror skjutsade min andra storebror till flyget i en lånad fulgrön Mercedes 300D (tror jag att det var i alla fall) från sent 70-tal:

"Man känner sig som en herre när man åker Mercedes"

#2
Sunnfjord
2011-09-14 19:02

Ein veldig gammal herre...

#3
Gäst
2011-09-14 20:49

Måste vara världens mest meningslösa duell! Mercan har komfort och design som duger gott än idag, det hade inte Volvon ens när den lämnade fabriken!!

#4
Håkan Svensson
2011-09-14 21:16

Detta är mycket enkelt avgjort; jämför reservdelspriser!

#5
Mattias A
2011-09-14 21:23

Har för mig att chefredaktör Carlquist lyckats bli av med körkortet i en snarlik MB i början på 90-talet.
Håll igen!

#6
Model F
2011-09-14 21:28

Mercan känns mest 80-tal.

240 är ju egentligen en 60-tals-bil som på 70-talet uppgraderades säkerhetsmässigt.

#7
Calle Carlquist
2011-09-14 22:10

Mattias A har sannerligen en korrekt minnesbild. Eftersom det var i 24-ventilaren av 300 E mitt körkort fick vingar nöjde jag mig med tvåventilaren denna gång. Mvh, Calle Carlquist

#8
Carl Legelius
2011-09-15 08:02

Jag däremot TOG mitt körkort i en Volvo 240. Om det nu är någon som är intresserad.
Carl Legelius

#9
Gäst
2011-09-15 09:09

En röd sportbil mot en grå mus. Lätt val! Självklart tar man Volvon. Så gammal och gubbig så att man kan tänka sig en Mercedes hoppas jag att jag aldrig blir.

Ps. Skriv mer om 165:an.

#10
Håkan L.
2011-09-15 15:13

MB W124-serie är en av de snyggaste vagnarna från 80-talet. Bättre kvalitet jämfört med efterföljaren W210.

#11
mr mike
2011-09-16 08:49

underbar hr precis blivit stjärn frälst efter ett liv som volvo nörd kommer ej köra traktor mer

#12
Mattias Johansson
2011-09-16 16:09

300E såklart! En fullständigt underbar drivlina som går silkesmjukt och ger fantastiska fartresurser, i en kaross som medtrafikanterna har svårt att skilja från en 200D.

#13
Fabian G
2011-09-16 16:49

Ska detta vara lite mer rättvist ska det väl vara en Volvo 960 Mercedesen ställs emot vilket var volvos flaggskepp 1991 och hade en prislapp som var lite närmare Mercedesens... En 190E mot en 240GL kan jag möjligtvis förstå... Som självklart Mercedesen skulle tagit hem vinsten på! Volvon är trevlig men alla som kört ett fräscht exemplar av både 240GL och Mercedes 300E vet att vi pratar om två helt olika bilar i två helt olika prisklasser som är bra på olika saker.

#14
jannis p.
2011-09-19 22:00

volvo så klart!
än idag 240 startar perfekt i kylan,medan mercan finns i skroten!

#15
Stephan540i
2011-09-20 19:51

240in självklart! Mopf 1 (Modellpflegen = modelluppdatering) W124 fanns endast några få månader på 80-talet. Kom hösten 1989 som 1990årsmodell. Medan 244 fick sitt sista facelift 1985 som 1986årsmodell. Pappa körde för övrigt 244 under nästan hela 80-talet. 244 GL-79 Mörkbrun från våren 1981 till hösten 1989.

#16
Peter Stråhlfors
2011-09-20 21:48

Stefan 540 i
ÄH. W124 kom 86 hade själv en 200T (förgasarvariant )byttes senare till en 300TE sportline underbar bil!!

#17
Pellemange
2011-09-21 17:20

Nu kan man alltid hoppas att med Mopf 1 till W124 menades Bruno Sacco plankorna som kom hösten -89, medan W124 som modell presenterades som 86 årsmodell. Fortfarande en snygg och riktig Mercedes!

#18
Gäst
2011-09-21 20:19

Resultatet 105 mot 72 blev förvånansvärt jämnt i all fall. Jag hade nog faktiskt räknat med en jordskredsseger för Volvon. Man får väl gratulera Mercedes till en god kamp och hedersam förlust.

#19
Uno Lööv
2011-09-22 09:40

Någon mer som inte såg herr Dyredand på träffen?

#20
Johan E
2011-09-22 11:19

Uno: Joakim D har ju tydligen bytt jobb (och arbetsgivare), han har blivit chefredaktör för den svenska utgåvan av Top Gear Magazine.

#21
Hasse2
2011-09-22 20:35

Min farsa sa alltid att i Mercedes åker man som en kung hela vägen till skroten

#22
Guest
2011-09-22 22:07

Uno Lööv, Johan E:

Enligt senaste numret av Klassiker skulle T80 vara sista uppdraget Joakim D skulle göra för tidningen innan han bytte jobb., Tydligen bytte han jobb innan dess...

#23
Uno Lööv
2011-09-23 11:49

Han var tydligen för omanlig för dessa tidningar.

#24
Guest
2011-09-23 21:14

Det hade varit en värdig avslutning för Joakim Danderyd.. f-låt Dyredand om han hade kommit till T80 med sin Saab 90. Men han kan väl bjuda in kollegan Jeremy Clarksson till nästa års T80, med någon ruggig brittiskt 80-talare...

#25
Magnus Hoglund
2011-09-23 22:47

Men han kan väl bjuda in kollegan Jeremy Clarksson till nästa års T80, med någon ruggig brittiskt 80-talare...

Dög det inte med en engelsk reggad lotus Esprit -88:a, kan väl inte bli så mycket mer brittiskt 80-tal?

#26
Guest
2011-09-23 23:54

Tänkte mig mer något i stil med Austin Montego eller Ambassador......

#27
UffeH
2011-09-24 10:53

Känns inte Merzan mer som 90-tal?

#28
Blixten Mcqueen
2011-09-24 14:14

Merca W124 kom ju som årsmodell 1986, så det är ju i allra högsta grad en 80-talare, dock så känns den ju modernare än många 1990-talare. Volvo 240 däremot kändes ju knappast modern ens på 1980-talet...

#29
Stephan540i
2011-10-01 02:22

W124 kom hösten 1984 som 1985årsmodell. Dock fick Sverige vänta till 86årsmodell om man ville köpa den från Philpsons. Minns en silverfärgad 85as 230E i Teknikens Värld som privatimporterats och att det fanns många W124 som taxis i Köpenhamn våren/sommaren 1985. Allt med vi fick hålla till godo med oftast vita W123 200 för 99 900kr. För övrigt var sista årsmodellen av 124 1997. Jag skriver 124 i och med att det handlar om cabrioleten som heter A124.

#30
Stephan540i
2011-10-01 02:32

Peter Strålfors; Som sagt W124 kom hösten 1984. Men Limousine/T-Modell med Saccoplanken kom hösten 1989. En bil måste vara i årtiondets utförande. Det funkar inte att komma med en 86as 240 på 70-tals träff.

#31
Per H
2011-10-26 12:48

Gamla mercor = rost, rost och åter rost. Rostiga bromsrör, hydraulrör och bensinrör. Kassa fjädrar som hela tiden går av (gäller nya mercor också) Hopplöst jobbigt att byta bakhjulslager. Gamla 240 = bromsrör/bensinrör av kopparlegering (rostar inte). Inga tramsiga hydraulrör. Fjädsrar som aldrig går av. Bakhjulslager som aldrig går sönder. 1-0 till 240 för min del!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.