Bild
Nästa artikel
Tidiga tyska Fordar

Tidiga tyska Fordar

Ford

Ford var redan etablerade världen över och på 1930-talet påbörjades seperationen med egna Fordmodeller i Europa.

1925 hade man börjat sätta ihop T-Fordar i Berlin och 1931 invigdes Fords nya moderna fabrik i Köln där man producerade bilarna mer i egen regi än att bara plocka ihop från lådor. Första "heltyska" Forden rullade ut från bandet i juni 1931.

Det var i huvudsak amerikanska ford model A, men råvaror och bearbetnings skedde till stor del på hemmafronten, 1932 började man även tillverka model Y , som även byggdes i England. Denna Y, eller Köln som den tyska versionen kom att kallas var den första Forden som utvecklats enkom för tillverkning och marknad utanför USA, och fler skulle det bli. model Y hade både i England och Tyskland en 998cc sidventilsfyra som gav 22 hästkrafter. Den kom även att tilvlerkas i Frankrike, Spanien och senare Australien.Fordverken i Köln Köln kontrollerades ännu vid denna tid till största delen av Ford of Englnad i Dagenham.

Ford Volkstyp var ett märkligt mellanspel som byggdes mellan maj 1933 och augusti 1935, vid Hitlers maktövertagande kom regimen genom det nybildade Reichsverband der Automobilindustrie, RDA , att påbjuda utvecklingen av billiga folkbilar, det som i förlängningen kom att beteckas just "Volkswagen" Fords bidrag var att erbjuda denna Volkstyp. Karossen byggdes i duk på plywood-stomme, fotsteg, kofångare och mycket annat utelämnades för att hålla kostnaden nere. Den kom dock aldrig bli någon framgång och byggdes i ganska blygsamt antal.


1933 kom också den större Ford Rheinland, som delade mekanik med den vanliga amerikanska model B, som också tillverkades i Köln på licens. model B hade en fyrcylindrig motor på 3,3 liter som gav runt 50 hästkrafter. Ford var vid denna tid en ganska blygsam aktör på den tyska marknaden , bara 5574 Rheinland byggdes mellan 1933-1936 och 1784 amerikanska modell B sattes ihop på licens.    

1935 kom Ford Eifel som efterträdde model Y, också den samkördes med Engelska dagenhamfabriken där den hette model CX.  Sidventilaren förstorades till 1157cc och fick då en efffekt på 34 hästkrafter, detta blev däremot en större succé då den byggdes i hela 61495 exemplar fram till 1940. SAmtidigt byggdes även de större amerikanska V8-modellerna i Köln och kunde då fås med lite andra karosser än de reguljära. Coupéer och cabriolet i olika utförande byggdes ofta för Fords räkning av utomstående firmor som Karl Deutch, Karmann, Gläser, Ambi-Budd ,med flera.

 1939 dök en helt nyutvecklad Ford upp från Köln, den kom i produktion innan krigsutbrottet och hette Taunus. Modellen återupptogs efter kriget och Fordarna kom att byta skepnad många gånger under årens lopp men namnet Taunus kom att bestå ända fram till 1976.
  

 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Assur
2012-01-13 01:03

Taunus-namnet fanns väl ända fram till Sierran kom 1982?

#2
Hasse B.
2012-01-13 21:46

Faktum är att Taunus-namnet och den sista grundserien med start 1971 (egen tligen Taunus-Cortina) fortsatte ända t o m 1994. I Argentina pågick produktion f r o m årsmodell 1974 tills 1985, Fords turkiska samarbetspartner Otosan tog över den europeiska Taunus/Cortina ur den tredje serien (1979-82) med produktionsstart 1983 och fortsatte utveckla den med utgångspunkt från Sierra-delar. Den sista versionen kallades Taunus 2000 eller i toppversionen Taunus GTS och bar Ford-emblemet. Det var den allra sista Taunus-modellen.

Detta var förresten en intressant artikel om förkrigsfordarna, den lite bisarra Ford Volkstyp hade jag aldrig hört talas om, ens.

#3
Hasse B.
2012-01-13 22:18

Bör förresten tilläggas att 1939 Taunus G93 (på export bl a till Sverige kallad Taunus 10M) var inte en helt nyutvecklad bil, utan den utvecklades från Eifel-modellen. Det mesta av tekniken var samma delar men Taunus hade bl a något längre axelavstånd och en helt egen kaross. Motorfamiljen av sidventilare ärvdes vidare på 50-talet till den nya pontonkarosserade Taunus 12M och följde med i den biligare serien tills nerläggningen 1962, medan 15M-versionen (introducerad 1955) och samtida 12M i dyrare utförande fick OHV-fyran som hängde med till årsmodell 1964 i 17M och Taunus Transit .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.