Bild
Nästa artikel
Transfer hos Malev

Transfer hos Malev

budapestlängd

Volvo 245T var en särling i Volvosortimentet.

Den förlängda 245 kombin blev ingen framgång som man hade trott utan tillverkades bara i 280 exemplar. Hemma kom dom ofta att ses som taxi och skolskjuts, ganska få gick på export. Men några gjorde det och här står en 245T i Budapest och väntar vid en tom Tupolev Tu-154 tillhörande bolaget Malev. Det var Ungerns nationella flygbolag under många år, grundat 1946. 
Taggar: Reportage, Volvo 240

Kommentarer

#1
Janne G
2015-02-13 09:14

Det finns bilar som man inte förstår hur ovanliga de är förrän långt efteråt. Varje morgon när jag kom till skolan stod det ett par Transfer utanför och levererade barn, så för mig är modellen självklar. Den ena måste för övrigt ha varit byggd av någon annan än Volvo (Nilsson?), för jag tror det var en 80-talsmodell. Tyvärr tänkte man inte riktigt på sådana detaljer när man var åtta-nio år.

#2
Henrik
2015-02-14 10:38

Vill minnas att jag sett en "civil" 245 Transfer årsmodell 1981-1984 i ljusblå solid färg (kom den färgen på årsmodell 1983?). Bilen var i GL-utförande och kördes av en barnfamilj. Det här var nog i mitten på 80-talet. Men visst jag kan ha drömt ;-)

Såldes några Transfer till privatkunder? I dag finns XC90 men på den tiden var ju Transfern ett säkert och komfortabelt alternativ till minibussar som VW Caravelle och Toyota Hiace.

#3
Sunes bror
2015-02-23 19:02

En extremt jäkla ovanlig bil men det hindrar inte volvoraggarna här i byn från att köpa en enbart för att köra sönder totalt. :(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.