Nästa artikel
Tre skäl att resa till Stuttgart
bilturism

Tre skäl att resa till Stuttgart

Publicerad 14 april 2009 (uppdaterad 17 juni 2010)
Om inte de båda fantastiska museer som Porsche och Mercedes har räcker som skäl för att resa till Stuttgart. Åk då när mässan Retro Classics arrangeras på vårkanten så har du tre bra skäl till en resa!
Visst är det tur när man har en kamrat som är lika, eller i alla fall snudd på lika galen som en själv när det gäller val av lämpliga resmål för helgutflykter så här på våren.

För två år sedan blev det ett gemensamt besök på Techno Classica, alla klassiska bilträffars moder i Essen. Förra året blev det ett besök på den mindre men exklusiva franska Retromobile i Paris och i år kom förslaget att möta våren i Stuttgart och den nionde upplagan av Retro Classics i Porsche och Mercedes hemstad Stuttgart.

Retro Classics sträckte sig över väl tilltagna 100 000 kvadratmeter fördelat på sju olika mässhallar och lockade enligt arrangörerna totalt ca 57 000 besökare under de fyra mässdagarna.

Mässan huserar sedan två år i Stuttgart Trade Fair Center som ligger endast 5 minuters promenad från flygplatsen och är på alla sätt lättillgänglig. Det kanske roligaste med mässan är den otroliga blandningen av olika bilmärken, modeller, klubbar, tillbehör, broschyrer och allehanda upptänkliga prylar.

Ett tips om du funderar på en resa till Stuttgart nästa år är att boka in gott om tid så att du som vi dels hinner med besök på mässan, men även besöker det lysande Porsche-museet, som öppnade den 31 januari i år, och det mastodontlika Mercedes-Benz museet som inte lär göra någon besviken. Båda ligger inom några kilometers avstånd på var sin sida om staden.

Mercedes-Benz museumet är ett veritabelt frosseri i korrekt stram och effektiv tysk ingenjörskonst och med ca 180 bilar utställda och ett nyöppnad young timer avdelning där renoverade Mercedesmodeller finns till salu garanteras valuta för entrébiljetten.

Det nyöppnade Porsche-museumet lyckas med en genomgående lätthet fokusera tydligt på bilarna och märkets utveckling och det starka och stolta tävlingsarvet går som en röd tråd genom hela utställningen. Dessutom är muséeshopen, om inte billig så i alla fall prisvärd i sammanhanget.    

Men nu åter tillbaka till mässan där ett av alla kvardröjande intryck är den gigantiska modellen av instrumentpanelen till en fenmerca som en mercaklubb hade skapat i sin monter och som måste ha tagit en god stund att konstruera.

Jag tycker även att det var skoj att se att Audi 100 av modell som kom som 1983 och även kallas C3, har fått en egen klubb som uppskattar denna futuristiskt tvålkoppsformade och rostfria (tja, i princip i alla fall) modell med vilken Audi egentligen började den klättring mot placeringen i prestigesegmentet som numera tas för given.

Jag kan verkligen rekommendera en resa till Stuttgart och ett besök på Retro Classica som ett alternativ till den gigantiska Techno Classica mässan i Essen där förvisso allt är större på alla sätt men i en jämförelse upplevs Retro Classica som en något mer överskådlig och närmast sympatisk mässa.

Dessutom finns här en möjlighet att kombinera en lysande helg i bilens tecken för intresserade genom att förutom mässan besöka stadens två unika bilmuseer. 

Ståhlbergs plastbilar är relativt rara ärtor på denna typ av mässor, men ett tränat öga lyckas alltid finna någon modell. Utgångspriset för dessa var 50 Euro.

Audi 100 typ 43 på rad och i läckert tidstypiska färger.

NSU Ro80 känns väldigt exotisk numera och i klubbmontern var stora delar av färgpaletten representerad.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.