Nästa artikel
Triss i Marcos
Import

Triss i Marcos

Publicerad 11 juni 2012
Marcos är en ganska ovanlig särling i vårt land,men för ett tag sedan kom det hit tre stycken nästan samtidigt.

För något år sedan kom den här lite ledsna marcosbilen in, och följdes snart av en något mera hel vagn av samma modell.

Det rör sig om två stycken 1800GT från 1966, en intressant modell då den har glasfiberkaross på ett trächassi.  De första modellerna hade motor från Volvo 1800S men senare kom den att bytas ut mot diverse Ford-diton. Det avancerade trächassiet gav en lätt och stark konstruktion men slopades 1969 till förmån för enmer konventionell konstruktion i stål.  Detta gjorde att man kunde bygga bilarna snabbare och även husera större motorer som sexcylindriga motorer som plockades omväxlande från Volvo Ford och Triumph.

Dock tog det slut rean 1971 med konlurs och sedan följde en rad återupplivanden och nedläggningar av det berömda Marcosnamnet under årens lopp.

Den tredje marcosen i sammanhanget är ännu mer speciell, för det är en Luton Gullwing. Detta är en i det närmaste unik bil som förgick GT:n och ahde samma konstruktion med chassi i trä.  Frank Costin var kunnig både på aerodynamik och mekanik. Han hade arbetat hos De Havilland under kriget, där man byggde bland annat Mosquiton helt i trä, denna kunskap tog han senare med sig till sportvagnsvärlden och byggde han racerbilar som var lättare än alla andra, mest genom att använda trä och glasfiber. Att trimma motorer var inte heller några problem då hans bror Mike Costin grundade Cosworth_Engineering.  Frank slog síg i hop med Jem March och därifrån kommer alltså namnet MarCos.
Dessa vagnar byggdes främst för racing, motorn togs från Ford Anglia och fixades till med Cosworths topp och trim. Chassiet är som sagt en monocoque i trä. Tunna Plywood-skivor limmades till ett lätt och styvt chassi. Vikten på dessa vagnar var blott 475 kilo.

Själva kupén är märkligt hög på den lilla bilen, så gäller ännu mer för Gullwings föregångare Xylon, skälet till detta var att Jem March var en mycket reslig man och byggde bilar han själv kunde få plats i. Just dennna bil är byggd 1962 och kördes flera säsonger av en mr. Stephen Minoprio. 1994 hamnade den i USA, totalrenoverades under 2008 och kom hit våren 2010. En på många sätt unik bil med gedigen tävlingshistorik, Luton Gullwing byggdes bara i 13 exemplar och av dom lär bara sju stycken finnas kvar.    

En lite ärrad 1800Gt från 1966

...fick snart sällskap av en likadan i lite bättre skick.

Luton Gullwing, en av bara 13 byggda

Tuff bil med måsvingedörrar

Här ser man delvis trästommen titta fram i motorrummet, där chassit hade mindre belastning användes balsa för att spara vikt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.