Bild
Nästa artikel
Triumph för alpvägar

Triumph för alpvägar

4x4

1972 var utbudet fyrhjulsdrivna bilar rätt litet, men behövde man det så kunde Ferguson lösa problemet

En brittisk doktor vid namn Pat Hall hade ett semesterhus i Schweiz. Och för att kunna ta sig fram på de slingriga alpvägarna var fyrhjulsdrift att föredra. 1972 fanns inte så mycket annat praktiskt än Range Rover på marknaden. Men doktorn ville tydligen inte ha en sådan, för istället beställde han en ny Triumph 2,5PI estate med inpsrutningsmotorn på 145 hästkrafter.

Bilen lämnades till Ferguson som ju var specialister på att fixa fyrhjulsdrift till de flesta fordon.  Det krävs ett rätt omfattande jobba att bygga om en sådan här, hur man löst framvagn och oljetråg och sådant framgår inte, men en bula på huven avslöjar att drivpaketet fått höjas upp en bit.   Likaså är mittkonsolen inuti lite annorlunda gentemot standard. Doktorn var tidigare kund hos Ferguson då han även beställt en Ford Zephyr mk4 Estate, också den för att användas i Schweiz.   Här var det lite enklare då Ferguson redan gjorde fyrhjulsdrivna Zephyrer åt brittiska polisen. 

Triumphkombin blev kvar i Schweiz, den var till salu häromåret för närmare en halv miljon svenska kronor.

Kommentarer

#1
Alx
2019-11-27 11:19

Fantastiskt, varför har inte jag en sådan?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.