Bild
Nästa artikel
Triumphs försvunna föregångare

Triumphs försvunna föregångare

Reportage

Triumphs sportbilar var numrerade från TR2 upp till TR8, men vart tog ettan vägen?

1950 hade man presenterat den eleganta och påkostade  TR-X
Den levde inte upp till förväntningarna, och blev en väldigt dyr pjäs.  Men en sportbil ville man ha och man började om från början.  Tanken var en enkel liten sportbil, med stålkaross, som främst skulle vara enkel och ekonomisk att bygga.  

Man tog till stor del allt ur befintligt lager. Chassi från Standard Eight, Motor från Vanguard och hjulupphängningar från Triumph Mayflower bland annat.  
Den nya sportbilen kallades strikt sett inte för TR1, utan benämndes från början 20TS. Den visades upp på Earls Court i oktober 1952 och kritiken var mixad.  Förvisso en tilltalande liten bil, för liten tyckte många då sitbrunnen var trång, dessutom saknades bagage.

Men hur var den att köra då? Var den lika sportig som den såg ut? 
För att få svar på det anlitade man Ken Richardson från BRM.  Hans dom var inte nådig, bilen var rent av livsfarlig.
- Frankly, I think it's the most bloody awful car I've ever driven, sa han rakt ut till Standard-Triumphs VD Sir John Black.

Men man tog fasta på Kens kritik och inte bara det, man övertalade honom till och med stanna kvar hos Triumph för att hjälpa till konstruera om bilen.  Det involverade allt från ett nytt chassi, mer effekt ur Vanguardmotorn, bättre bromsar, bättre fjädring med mera. Karossen gjordes både bredare och längre, och fick ett bagageutrymme.  

Även om den ser nästan identisk ut var det en helt annan bil som kunde visas upp på  Genevesalongen, bara ett halvår senare.  Den kallades TR2 och lade grunden till Triumphs renommé för sportbilar under kommande decennier.
Taggar: Reportage, Triumph

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.