Bild
Nästa artikel
Tungviktare från Frankrike

Tungviktare från Frankrike

Lastbil

Berliet T100 var inget som man använde för att köra grönsaker i Paris med...

Nej Sahara, Teneré och Sahel var arbetsområdet för denna best. Under femtiotalet hittades mycket olja och andra naturtillgångar i de då franska områdena i Algeriet, Mali och Niger och för att få dit utrustningen så körde man lastbilar från hamnarna i Algeriet rakt in i öknen, här fanns inga vägar att ta hänsyn till och T-100:orna hade fritt fram under flera hundra mil.

 

600Ch står för det franska invecklade fordonsskattesystemet, alltså skattehästkrafter, Citroens berömda 2CV och Renaults 4CV kan man sätta i jämförelse med dessa 700 skattehästkrafter denna gick upp i. Den reella effekten var dock i samma paritet, först användes en Cummins-diesel V12 på 28 liters volym och 600hk, och senare en kraftigare på 700. T-100 var över 15 meter lång, fem meter bred och ungefär lika hög. Tomvikten var 63 ton och kunde lasta bortemot 80 ton.

T-100 #1 och #2 hade byggts 1957 och kom att skeppas till Afrika, trean fick av allt att döma stanna hemma i Frankrike. Antagligen för att vid denna tid hade hela det franska kolonialväldet börjat rasa samman i Afrika och fransmännen hade inget mer där att hämta.

De franska områdena sjöd av oroligheter vid denna tid, T-100#1 blev kvar i Algeriet där den övergick i den nya algeriska statens ägo, där den finns än idag.

T-100#2 fick dock åka hem till Frankrike och finns nu på Berliets museum.


T-100#3 byggdes 1959 och kom att användas främst i ett dagbrott i Bessines, och skrotades 1978. Denna hade förhöjd totalvikt på 155 ton men lite kortare i längd, drygt 11,4 meter. 

T-100#4 stod färdig 1959 och skiljde sig från sina övriga syskom med sin breda frambyggda hytt. #4 fick dock komma ut och resa, den turnerade runt i USA på utställningar, och en tur till motortillverkaren Cummins som försåg den med en ny testmotor. Efter några uppvisningar på mässor i Europa så återvände den till fabriken 1961, där den fick fortsätta som rullande laboratiorum med bland annat Turbomeca helikoptermotor och diverse innan den skrotades 1964.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Oscar G
2013-01-30 17:26

Snacka om bruksfordon! Samma epitet gäller för morgondagens namnsdagsbil, Hillman Imp - men tala om att varje jämförelse i övrigt blir halsbrytande!

#2
Gaute Halsaunet
2013-01-30 17:27

Big is beautiful heter det vel. Tøffe maskiner, legger merke til at #4 ser ut til å være 3-seter. Godt med albuerom i den hytta der vil jeg tro :-)

#3
Martin Sundberg
2013-02-01 16:03

Man vet att lastbilen är lagom bred när det går dit sex man på bredden för att täcka kylargallret

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.