Bild
Nästa artikel
Turunens turbiner

Turunens turbiner

femtiotal

Turbinbilarna var en återvändsgränd, men en mycket intressant sådan.

William A Turunen till vänster i samspråk med Charles McLuen en sommardag 1954.
Turunen ledde General Motors turbinprogram och McLuen var utvecklingschef för GM Research laboratories, en post Turunen hade haft innan.  Fordonet dom diskuterar är inget ufo eller kvaddat jaktplan, utan en bil. Troligen det mest avancerade som rullat på hjul vid denna tid. Man hade börjat experimentera med turbindrift och satsade på att dett skulle bli framtidens drivkälla, men nu kom det inte riktigt att bli så, men detta sidospår var nog så intressant.

Bussen i bakgrunden hette Turbocruiser och var också turbindriven. GM:s ingenjörer byggde och utvecklade dessa drivkällor helt själva, och man höll igång turbinprogrammet något längre för tyngre fordon efter man fimpade tanken med att ha turbiner i personbilar. Tio år senare byggdes en mer utvecklad Turbocruiser 2, samt ett par lastbilsconcept, Bison och Turbo Titan.

På sista bilder ser vi bilen mer påklädd, Firebird kalldes den passande nog och här är testpiloten Mauri Rose i samspråk med Harley Earl, mannen som ritat skapelsen. Harley tog stor inspiration av det nya jetflygets utveckling och använde dess element i formgivningen. Han tog jetåldern ner på marken. Med Firebirdprogrammet så fick han fritt spelrum att i princip rita jaktplan med hjul. XP-21 Firebird hade chassi i lättmetall och glasfiberkaross, turbinmototrn hete Whirlfire och gav runt 370 hästkrafter vid 26000rpm! Testkörningarna visade dock att det enorma vridmomentet gjorde den nästan okörbar...  men det hindrade inte att att byggde Firebird två och tre, ännu mer avancerade, i både form, material och teknik.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Oscar G
2014-11-20 10:49

De heta avgaserna kunde nog ge ett och annat intressant problem.
Rikta dem nedåt, och asfalten smälter.
Rikta den bakåt... tja, vill vi ens veta vad som händer med bilen bakom i rödljuskön?
Rikta dem åt sidan - då kan man föreställa sig hur damernas moderiktiga banlonlångbyxor skulle bli lite väl figursydda. För att inte tala om förbipasserande herrars strykfria nylonskjortor och terylenekostymer!
Brännskadekirurgin borde i alla fall kunna bli en lukrativ bransch...
Ack, ljuva femtiotal!

#2
Mårten Carlsson
2014-11-20 13:35

Som alltid med lysande idéer brukar det ju alltid finnas en liten hake så.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.