Nästa artikel
Udda motortypen som nästan alla övergett
Reportage

Udda motortypen som nästan alla övergett

Publicerad 2025-01-06 18:30 (uppdaterad 2025-01-15 14:18)
Den fick sitt genombrott med Audi och lockade under en period en lojal kundkrets. I dag är den femcylindriga motorn sällsynt på marknaden.

Genom åren har det funnits många olika typer av motorer och antal cylindrar. En av dessa är den femcylindriga motorn, som blir allt ovanligare i moderna bilar.

Audi introducerade den femcylindriga motorn i Audi 100 år 1977 och skapade därmed ett unikt försäljningsargument. Jämfört med en fyrcylindrig motor har den raka femman jämnare kraftutveckling och färre vibrationer tack vare den överlappande tändsekvensen. Dessutom är den välbalanserad.

Jämfört med sex cylindrar tar motorn mindre plats och är mer bränsleeffektiv. Den har också ett högt vridmoment i förhållande till sin storlek och ett karaktäristiskt motorljud. Under oljekrisens 70-tal ökade efterfrågan på bränslesnåla bilar med bättre prestanda och komfort än fyrcylindriga motorer.

Foto: Simon Hamelius

Flera biltillverkare har genom åren använt den femcylindriga motorn. Audi har, utöver modellerna 100 och Quattro, använt motortypen i Audi TT.

Volvo har haft många femcylindriga motorer, både bensin- och dieselvarianter. Exempelvis användes de i modeller som 850, S60, V70 och XC90. Volvos motorer är kända för sin balans mellan prestanda och hållbarhet.

När Volvo samarbetade med Ford användes även femcylindriga motorer i modeller som Focus ST och Focus RS.

Foto: Volvo

Under 1990-talet använde Volkswagen femcylindriga motorer i modeller som Passat och Jetta. VR5-motorn, en kompakt femcylindrig motor, användes bland annat i Golf.

Mercedes använde motortypen i sina dieselmodeller W123 och W124, vilket gjorde dem populära som taxibilar. Fiat och Lancia använde den i modeller som Coupé Fiat och Lancia Kappa.

I dag är den femcylindriga motorn relativt ovanlig, eftersom turbomatade fyrcylindriga motorer har blivit både bränslesnålare och mer effektiva. Detta gör de femcylindriga motorerna överflödiga. Dessutom spelar el- och hybridtekniken en allt större roll.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.