Bild
Nästa artikel
Underbett i underläge

Underbett i underläge

Utskrotningshotad

En gång Sveriges mest sålda bil – i dag finns bara en spillra av beståndet kvar. Volvo 240 är utskrotningshotad!

Volvos tvåhundrafyrtioserie fanns så länge att man har börjat dela upp den i två generationer, även om modellförändringarna skedde kontinuerligt. Brytpunkten enligt denna skola sker vid introduktionen av 1981 års modell då Volvo 240 bland annat fick nättare stötfångare, ny instrumentering och en annan front. Det var också då Turbon kom.

Av den första generationen finns förfärande få kvar i bruk, trots att modellen år efter år var Sveriges i särklass mest sålda bil. En djupdykning i Bilregistret visar av totalt 283 616 sålda åren 1975-1980 finns bara 5 887 i trafik. Det är visserligen en hel del bilar men bara två procents överlevnadsgrad.
Bäst överlevnadsgrad uppvisar inte oväntat tvådörrarsvarianten 242, både i absoluta tal och i förhållande till hur många som såldes nya. Den köptes i stor utsträckning av äldre kunder, inte sällan med en välvårdad 142 eller Amazon som inbyte.

Vanligaste årsmodellen av 242 är den första, 1975, det har sin förklaring i att 242 såldes i nästan 25 000 exemplar det året och därmed var mest sålda varianten. Redan 1976 övertog 244 den titeln med besked.
Mest sällsynt har kombin 245 blivit, av 92 480 stycken sålda 1975-1980 finns bara 1 249 kvar i trafik, det är lite över en procents överlevnadsgrad. Mest förekommande av 245:orna är -79:an med 243 överlevare, rarast är 1978 års modell där bara 133 stycken är i trafik.
Sedanmodellen 244 blev den mest sålda varianten under 1970-talet med 146 533 exemplar. Av dessa otroliga mängder Volvo finns 11 507 kvar i registret men bara 3 208 i trafik.
Bland 244:orna är årsmodell -75 ovanligast, bara 279 stycken var påställda när vi kollade.

Vill du ha en Volvo med det riktigt stora underbettet är det hög tid att börja leta!
 
Carl Legelius
Utskrotningshotad: Volvo 240 1975-1980
Antal sålda nya: 283 616
Antal kvar i registret 23 557
Antal kvar i trafik  5 887
Överlevnadstal 2 procent
Vanligast modell: 242, 1975
3 103 kvar, varav 731 i trafik.
Ovanligast modell: 242, 1978
135 kvar, varav 30 i trafik.
Bäst överlevnadsgrad: 242
1 430 i trafik av 44 603 sålda.
3,2 procent i trafik.
Sämst överlevnadsgrad: 245
1 249 i trafik av 92 480 sålda.
1,4 procent i trafik.
Vanligast årsmodell: 1975
Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Robert Nordqvist
2011-11-12 11:52

Jag är en av dom som börjat gilla 240 på senare tid, speciellt de äldre modellerna. Förut var de för vanliga, och flesta man såg var i dåligt skick.
Jag fotade en otroligt fin 240 häromdagen i Skoghall, Värmland: http://www.flickr.com/photos/saabrobz/6323618642/in/photostream

#2
Hackenbush
2011-11-12 12:00

Jag kommer inte att sakna denna utskrotade bil. Fulare bil får man leta efter

#3
Gäst
2011-11-12 16:34

Åja Hackenbush, du är nog inte så vacker du heller, men du har kanske andra kvaliteter - precis som Volvo 240.

#4
Hackenbush
2011-11-12 17:26

Gäst!
Jag pratar om bilen och du ger dig på person. Omoget faktiskt.

#5
E_r_i_k
2011-11-14 00:06

Jag tycker 240 är härlig och vacker.

#6
E_r_i_k
2011-11-14 00:12

Förr ansåg vissa att den var klumpig, idag har nästan alla nya bilar sämre sikt, svängradie och vääääldigt mycket längre överhäng fram som dessutom är tungt och påverkar köregenskaperna negativt.

#7
Hackenbush
2011-11-14 10:20

När det gäller sikten Erik så håller jag med dig. Moderna bilar har så hög midjelinje så att det blir nästan inga fönster kvar förutom fram. Detta förstår jag inte vitsen med. Det ser fult ut och som sagt det blir usel runtomsikt.

#8
dubbelnisse
2011-11-15 15:06

Vi sålde två i helgen årsmodell 75 och 76 alltid gått i Norrbotten dvs.rostfria.Nu ska dom bli "gatbilar" i Västerås

#9
Arild Guldbrandsen
2011-11-15 18:37

Måste vara søderut i Sverige dom er ovanliga...norrut går det många:)

#10
John Ohlsson
2011-11-17 09:54

Det är väl tur att 140-240-serien försvinner ,eftersom Volvo slutade tillverka
bilar 1970,och inte tog upp tillverkningen igen före 1985. De där s.k.
bilarna var så bedrövliga på alla sätt så det är mycket svårt att beskriva.

Jag ser fram till dagen när den sista är borta. John

#11
Emil H
2011-11-18 08:23

John Olsson = troll!

Din mamma ringde föressten och sa att maten är klar.

#12
pierre molin
2011-11-28 21:21

Hej på er.
Jag tycker det är ett stycke fin svensk historia.Jag har en 245 dl 1978 metl.blå aut, med amerika räcke.Jag trivs mycket bra me den och tycker bilen är kul. jag har ägt den sen 1991 och den har gått ca 65 000 mil.

mvh
pierre

#13
gäst
2012-01-27 00:07

Hej köpte i förra veckan en blivande entusiastbil i en av de överlevande 79:orna en 245 gle går det få reda på hur många sådana som är i livet??

mitt ex kommer dock kräva en hel del jobb och en ny lack innan den blir klar men det kliar redan i renoveringsfingrarna......

Har ni lust skratta eller åtm små-le lite så rek lite läsning om min "renovering" av en 145-70 på min hemsida(visserligen ingen allt för seriös renovering men blev duglig bruksbil i alla fall)
http://www.hemsida.net/volvo140/
mvh Peter

#14
David Hellstrand
2013-06-19 10:17

Jag säger så här, folk får ha vilken uppfattning dom vill om vilken typ av bil dom vill att folk ska spara på...vår Moccis ( Volvo 244 1978 ) är iallafall uppskattad av dom flesta, fast senast i lördags hörde vi på omväg att nån hade sagt på träffen att 240 borde inte få komma in på bilträffar....
Men men...alla positiva kommentarer överväger och det faktum att Volvo 240 är en del av det svenska kulturarvet precis som Saab 99 / 900
Så leta reda på en 240 eller en 99:a snarast dom är definitivt på väg att försvinna från vägarna, det märker vi nog när vi nån gång rullar in i staden som ensam 240 av sjuttiotalsmodell, ja det skulle vara vår polare Grönis
( Volvo 244 1975 )...isåfall=)

#15
Student 123
2013-07-19 12:02

Härligt att några tar hand om sina 240! Jag köpte mig en 240 för nå månader sen, en dl modell med b200k motorn. Den brukar dra 0.92 l/mil, å de tycker ja e riktigt bra :) Farsan ville från början att jag skulle köpa en annan bil, och INTE en 240 eftersom de var "törstiga". Men det gjorde jag ändå, först vart han ganska barsk, men när han skulle byta glödlampor på sin nya bil så gav han upp. Då skrattade jag hånfullt och visade hur man gjorde på 240, de gick på nån minut.. Och nu efter hand så är det uppenbart att han gillar min bil mer än sin egen..
Volvo 240 är den bästa jädra bilen nånsin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.