Bild
Nästa artikel
Unikt falcon-fynd!

Unikt falcon-fynd!

Reportage

I nästan femtio år har den tomma karossen stått i väntan på chassi, inredning och drivlina. Nu ska Bengt Blad ta sig an världens mest oanvända Falcon Caribbean.

 År 1962 köpte sig två bröder i södra Sverige en vacker glasfiberkaross vid namn Falcon Caribbean Mk IV. Den röda GT-karossen – inte olik Lotus Elite – levererades med laminerad vindruta, komplett belysningsutrustning, grill, stötfångare, dörrhandtag och små nätta prydnadslister på sidorna.  Instrumentpanelen, också den gjuten i glasfiber, var anpassad för vänsterstyrning.

Exakt hur affären gick till är än så länge oklart, kanske köpte bröderna karossen via en svensk återförsäljare eller så beställde de den direkt från England. Klart är i alla fall att efter leveransen hände ingenting. Karossen blev stående, uppenbarligen väl förvarad, men aldrig försedd med vare sig chassi, axlar eller drivlina. För tre år sedan dök den lilla snyggingen upp på annons i Kalmar och snabbast att ringa var Juha Huhtilainen från Ängelholm.
– Den var så vacker, säger Juha. Jag bestämde mig redan innan jag visste vad den kostade.
Juhas plan var att gifta ihop karossen med chassi och drivlina från en Triumph Vitesse, inte från en Ford Anglia av korvståndsmodell som den ursprungligen var avsedd för. Men i våras insåg Juha att tiden inte skulle räcka till och satte ut allt på Blocket, både kaross och Vitessedelar.
Bengt Blad från Läby utanför Uppsala slog till på den tomma karossen. Han är känd i klassikerkretsar som en mycket begåvad bilplåtslagare men det hindrade inte att han blev intresserad av glasfiberbygget.


– Skicket är ju helt fantastiskt! säger Bengt. Först tänkte jag sätta karossen på ett chassi jag byggt sedan tidigare men hjulbasen stämmer inte och så är karossen väldigt smal. Så det blir ett nytt chassi.
– Jag har en tvåliters BMW-sexa som borde få plats, säger Bengt. Och så tänkte jag leta upp en femväxlad låda från Volvo 360 som kan sitta vid bakaxeln.
Kuggstång från MGB, bromstrummor bak från Lada och egen­händigt konstruerad bakvagn med liggande A-armar finns också i planerna. Ekerhjul och inredning i brittisk sportvagnsstil garanterar rätt känsla.
Falcon Shells, senare Falcon Cars, startades av Peter Pellandine i Essex 1956. Det var med GT-modellen Mark 3, senare kallad Caribbean och som tillverkades 1959 och 1963 som man nådde sina största – men ändå måttliga – framgångar. Falcon lades ned 1964.


Text & foto Carl Legelius

Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.