Bild
Nästa artikel
Uppdrag: Hitta 240 stycken 240!

Uppdrag: Hitta 240 stycken 240!

Sverigespaning

Under ett år sökte Klassikers framskjutna spaningsenheter över hela Sverige. Uppdraget var att fotografera så många Volvo 240 som möjligt – eller åtminstone 240 stycken. Hittar du din i vårt bildspel?

Det har gått 25 år sedan Sveriges vanligaste bil, Volvo 240, slutade tillverkas. I Klassiker 3/2018 köper vi två stycken 245:or i Jämtland och kör söderut.

Det blir en fantastisk resa med tid att reflektera över vad Sveriges en gång vanligaste bil har betytt för landet och dess invånare. 

Fortfarande finns drygt 57 000 exemplar kvar men de är ojämnt fördelade över landet. Störst koncentration finns i Norrland och lägst antal per invånare finns i Stockholms län. Det visar både den statistik vi tagit fram från Transportstyrelsen och de bilder vi tagit.

Hittar du din i vårt bildspel?

Fotografer: Viktor Järpemo, Anders Linné, Peter Sandström Watz, Heléne Silverthorne, Christian Malmsten, Claes Johansson, Fredrik Nyblad, Carl Legelius, Johan Ålander med flera

Läs mer om Volvo 240 i Klassiker nr 3/2018

Du prenumererar väl på Klassiker?



20181403093003.jpg?itok=SSByT2j9
Taggar: Reportage, Volvo 240

Kommentarer

#1
hasse P
2018-03-15 11:33

Mycket kul läsning! 240 är inte så vanliga längre men det var minst tio år sedan jag en Nissan Bluebird kombi som var vår första familjebil. Dotterns första, Mazda 323 runt 82-85 närmar sig också ett decennium sedan (de stod så lågt i pris) och de blir allt färre. Så än är det inte för sent att hitta en 240. :)

#2
Uno G
2018-03-15 11:47

Gjorde en snabbkoll och har dåligt minne men: Runt 2700 P1800 gen 1, få skrotas. Runt 400 av ovan nämnda 323, skrotas ännu. Jag tror vi vänder oss efter fel bilar!

Åter till ämnet. 240 är en del sv Sverige och vår historia, kul att läsa om, trots 57 000 exemplar i livet!

#3
hasse P
2018-03-15 11:53

Jo, helt klart försvinner även bra slit- och släng bilar som oftast inte är värda ett bromsbyte i pengavärde (typ 323) i ett raskare tempo än sportbilar.
240 blir dock allt dyrare och de sanaste åren har priserna sprungit uppåt även på enklare modeller! :D

#4
hasse P
2018-03-15 11:55

Men Bluebird rostade bort som tidiga 240. ;) (Mazdan var bättre.)

#5
Lennart Bergman
2018-03-15 12:25

Jag bor i Tallkrogen (SOGLO- söder om globen)
min 88:a som nu gått ca 17600 tuffar på utan större problem, tyvärr har jag inget fixargarage så bilen får stå på tomten. Ser minst tre 240 i området.

#6
Tore Thallaug
2018-03-15 18:03

Toppen, då kan nästa uppdrag vara att försöka hitta tex 604 stycken Peugeot 604, en baggis...

#7
TB
2018-03-15 18:43

9000 Saab 9000 tycker jag:/

#8
oyy1
2018-03-16 21:59

Bra förslag TB!

5503 st av min bil PV 444 sist jag kollade.

#9
Erik
2018-03-16 22:00

Med detta kanske det nu är dags att tona ner all fokus på Volvo och Saab i tidningen? Våra svenska bilmärken får väldigt mycket plats i nästan varje nummer men det finns ju så mycket annat eller hur! Vad tycker alla läsare, mer eller mindre av Volvo och Saab?

#10
EH69
2018-03-18 14:16

Intressant artikel.
Men ännu intressantare kommentarer!
Trots "låg" ålder så finns det bara ett 50-tal 323 automat kvar, en av dem är min. :) Synd att inte fler får uppleva dessa.

Volvo och Saab intresserar många inklusive mig själv. Men jag ser gärna mer bilar som än gång var vanliga, vi alla minns men som nu har försvunnit.
Amerikanska bilar bör få mycket litet utrymme, det tror jag tidningen mår bäst av. Och "raggarna" köper antagligen inte Klassiker ändå.

#11
Rolle
2018-03-19 07:10

EH69@ Jaha, sina fördomar ska man vara rädd om och vårda, eller ;-)
Så om man gillar amerikanska bilar så är man raggare? Amerika hade på 50 och 60 talet världens ledande bilindustri som övriga Världen kopierade. Var tror du t.ex Amasonen fick sin front från? Många europeiska bilar fick sina influenser från USA på den tiden.
Vi hade väldigt många amerikanare i Sverige på 50 och 60 talet, de monterades ju här så skulle inte de vara klassiker? Visst är det kul att se de bilar som man satt i baksätet som barn men det finns ju annat också, speciellt för oss som har generellt bilintresse ;-)
För övrigt är det nog så att i Sverige finns det flest amerikanska bilar utanför nordamerika.

Vänligen
Rolle på Österlen

#12
EH69
2018-03-19 08:11

Jag skrev raggare inom situationstecken och tycker att dessa bilar hör till variationen i Klassiker då det är en del av vår trafikhistoria.
Men Klassiker bör enligt mig ha sitt tidigare, unika fokus och vårda sin läsarkrets och de som vill ha mycket amerikanskt har även sina tidningar.
Detta är mina personliga åsikter och teorier ska tilläggas.

Däremot känner jag ett antal personer som kör amerikanskt, en del kallar dig raggare och jag vet att de avskyr det mesta som inte kommer från Amerika och t o m avskyr att folk ”dräller in med icke-amerikanskt” på veckoträffar även om det t ex är Saabtema. Dessa personer är oberoende av varandra och bor på olika platser men är för få för att vara till grund för någon vetenskaplig slutsats. :)
Nog med ”offtopic”.

#13
David
2018-03-20 15:48

Vi hedrar Volvo 240 och har två sjuttiotalare (75-78) 75 rullar som andrabil=)
Länge leve Volvo 240

#14
Rolle
2018-03-20 15:58

EH69@ Jag är med i både MHK och MHS just för blandningen av bilar på evenemang. Men jag åker även på cruising med ett antal 1000 tals amerikanare ;-)
Jag tror att det finns olika anledningar till vad man föredrar det man gör. Dels nostalgi med de bilar man växte upp i som barn eller att man uppskattar häftig och god design och teknik. Sedan finns det allt däremellan. Jag är uppvuxen i baksätet på 57:a 180 bullmerca svart med röd inredning, 60:a bullmerca 180 mossgrön med grå inredning, 64:a fenmerca vit och 68 kompaktmerca. Skulle kunna tänka mig något sådant men främst av nostalgiska skäl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.