Bild
Nästa artikel
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta

Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta

Reportage

Det var inte bara auktionsobjekten i sig som väckte känslor på den omtalade auktionen i Hovsta norr om Örebro. Stämningen under söndagens auktion blev hätsk kring utroparen Kjell Höök när spekulanter och företrädare för dödsboet menade att huvudnumret, en Cadillac 1928, inte bjudits ut på ett korrekt sätt. Bilen fick också "säljas om" vilket är unikt i auktionsvärlden.

Det var den tredje och sista auktionsdagen i gårdsauktionen efter samlaren Ingemar Gustafsson. Efter två dagars utrop av sedvanligt auktionsgods samt samlarobjekt i form av mynt och vapen, där en begränsad skara spekulanter var på plats, kom så den efterlängtade dagen då fordon och delar i ladan skulle klubbas till högstbjudande.

Spekulanter hade anlänt redan på fredagen för att noga syna objekt och finkamma de osorterade högarna av reservdelar. Somligt hade burits ut utomhus, men merparten av delarna låg kvar i ladan sorterade efter kaosprincipen.

På lördagskvällen fylldes ängarna kring gården med husbilar och inte minst – trailers. De flesta av auktionsbilarna hade dragits ut på gårdsplanen, fortfarande dammslöjade. En spektakulär syn in på småtimmarna när försommarmörkret sakta sänkte sig över Hovsta. Förväntan och nyfikenhet stegrades under söndagsförmiddagen. När väl auktionen kom igång 20 minuter efter utsatt tid fanns uppskattningsvis 4 000-5 000  människor på plats på området.

Det var besökare från Tyskland, Polen, Norge, Finland och USA. Efter några traktorer, slädar och två sidvagnar såldes  den första bilen, en Fiat 520 1928 för 14 400 kr. Kort därefter den sköna, men ack så sargade Tatra T600 för 7 800 kr. Sedan matade det på med över lag höga priser för bilarna. Att det i samtliga fall rörde sig om kompletta renoveringsobjekt förträngdes i budhetsen. När den engelskbyggda Ford 32:an gick till Finland för 116 400 utbröt en spontan applåd.

Det var trångt och högtalaranläggningen fungerade dåligt. När sedan auktionsutroparen, enligt flera i publiken, oväntat ändrade tågordning och klev in i ladan – utan högtalaranläggning – för att auktionera ut bilarna, steg irritationen. Det blev ännu trängre och uppenbarligen var inte alla intressenter på plats. Efter en snabb budomgång hamnade slutpriset på 174 000 kronor. Detta efter flera timmars spekulationer och surr om stenrika amerikaner som skulle buda på den upp till 400 000 kronor – eller var det nu 800 000 kronor? Ur spänningshänseende var det ett antiklimax.


Ladan betades av snabbt – med genomgående höga priser. En Opel Kadett av förkrigsmodell för 30 000 kr rundade av. Innehållet i hönshuset, en massa "skrot", inbringade drygt 100 000 kronor och en annan osorterad hög i gräset gick snabbt upp i 16 800 kr. Den bästa affären gjordes kanske av mannen som köpte "hela vinden" för 2 400 kr.

Huruvida det är rimligt att betala 342 000 kronor för en Harley Davidson 1928 med sidvagn och en förvisso unik motor, är mer svårbedömt. Det blev iallafall auktionens toppnotering. De mer eftertraktade förkrigsfordarna samt Indian- och HD-motorcyklarna gick för bra priser, mellan 60 000 och 90 000 kronor.

Det var här någonstans det började hetta till. En företrädare för dödsboet och flera andra förde högljutt fram sina protester på det sätt Cadillacen hade sålts. Ordet polisanmälan hördes. – En jävla skandal. Skriv det i tidningen, menade en spekulant som aldrig fått chansen att bjuda. Det slutade med att den ordinarie auktionen fick avbrytas och man ropade efter Gerhard Lycken och Christian Peitz från Osnabrück som köpt bilen, samt de intressenter som ville ge ett högre bud.

– Vi gick in i huset och diskuterade igenom hur vi skulle göra. Ett klubbslag gäller. Av de som ville betala mer var det ändå bara en enda som var beredd att ge det tyskarna kunde tänka sig, det blev 300 000 kronor, säger Kjell Höök i efterhand.

Han har aldrig varit med om något liknande trots många års erfarenhet av auktioner. Bilen köptes av Bo Lindgren i Dylta Bruk. De två tyskarna kunde lite oväntat åka hem med en bra förtjänst på fickan.

– Jag tror inte vi hade fått mer för bilen om alla varit på plats i ladan. Största bekymret var det enorma trycket av folk. Av alla som var där uppskattar jag att det rör sig om mindre än 300 köpare och att ändra ordningen under auktionen är inget konstigt, menar Kjell Höök.

Vad är ditt svar på den kritik som kommit fram under och efter auktionen?
– Det blev inte så bra stämning kring det här med Cadillacen. Men annars tycker jag det var en kul auktion och det tror jag de flesta också tyckte. Det är många som har hört av sig, både de som var arga och de som tyckte det var bra.

Skulle du ha gjort något annorlunda?
– Tveksamt. Det finns inget liknande fall. Det här var så mycket saker att det skulle tagit oss två månader att sortera och alldeles för lång tid att auktionera ut bit för bit. Det var inget alternativ och det hade nog inte dragit in mer pengar till dödsboet.

Varför 20 procents påslag på fordon och delar, men bara 15 procent på lösöret?
– Det var bara en känsla vi fick, att vi ville sänka på lösöret. Det normala är 20 procent på allt. Det måste ju gå ihop och täcka våra kostnader. 20 procent är det gängse.

Söndagens auktion blev en maratonföreställning genom regn och sol och den avlutades 22.30. Då hade 2,3 miljoner kronor omsatts efter uppemot 800 utrop.

Några kom hem med en extra BP-keps till samlingen, andra med flera ton av bakaxlar eller värdefulla renoveringsobjekt på trailern. Alla garanterat med ett minne för livet. Eller som en av Ingemar Gustafssons gamla vänner utryckte saken:
– Ingemar sa till mig att han skulle sitta i himlen och titta ner på auktionen. Han är nog nöjd nu.
Några prisexempel från auktionen

Cadillac 1928: 300 000 kr
Tatra T600: 7 800 kr
Fiat 520: 14 400 kr
A-Ford Victoria: 36 000 kr
Ford epatraktor: 7 740 kr
DKW 1939: 26 400 kr
BMW Isetta: 42 000 kr
Ford 1932: 116 400 kr
Saab 900 1995: 8 400 kr
Vespa: 13 800 kr
Harley-Davidson storsida: 78 000 kr
Harley-Davidson 750 1929: 45 600 kr
Harley-Davidson 1942: 31 200
Harley Davidson med sidvagn: 72 000 kr
Harley Davidson med sidvagn 1928: 342 000 kr
BMW mc: 15 600 kr
Gräsklippare: 3 720 kr
13 st navkapslar Ford V8: 1 440 kr
Ford Taunus: 18 000 kr
Saab 92: 16 800 kr
Saab 92 (med 93-front): 19 200 kr
Opel Kadett: 30 000 kr
Oakland: 55 200 kr
Overland, helrenoverad: 93 600 kr
T-Ford lastbil: 36 000 kr
Ford 1939, svart: 54 000 kr
Ford 1938 std: 68 400 kr
Ford Fordor 1934: 90 000
Nash 1928: 72 000 kr
Chevrolet 1935: 48 000 kr
Chevrolet 1937: 36 000 kr

OBS: Alla angivna priser är inklusive 20 procents slagavgift!

Taggar: Reportage, Hem
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta
Upprörda känslor på superauktionen i Hovsta

Kommentarer

#1
Pelle
2010-06-17 13:17

Alltid roande med bilauktioner även om man kan bli förvånad när denna auktionsutropare verkar ha saknat kunskap och konsten i att auktionera ut bilar på rätt sätt.En fördel är ju om de bjudande hör vad som sägs.

#2
Gäst
2010-06-17 14:02

Det mest tragiska var auktionsfirmans inkompetens. De var så amatörmässiga att troligtvis vem som helst utan auktionserfarenhet men med bara lite veteranfordonsintresse hade gjort det hela mycket bättre.
Att kalla objekten för skrot, klättra upp och ställa sig på fordon med originallacken kvar, att ropa ut värdefulla "högar" med reservdelar i en klump och blanda klubbslagen med ladans lösöre som gamla stegar och räfsor är långt från seriöst.
Det måste dock se kul ut i auktionsprotokollet de ska redovisa för dödsboet...
1 st stege 20:-
1 st HD 1928 342 000:-
1 st räfsa 5:-
1 st Ford 1932 ......

#3
Hans
2010-06-17 15:11

Var på auktionen. Det var fantastiskt att se alla dessa gamla bilar,mc och traktorer i originalskick. Vilken samling gubben hade!
Håller med om att auktionisten inte riktigt höll måttet. Det blev skandal rubriker i Närkes Allehanda dagen efter.

#4
Affe
2010-06-17 22:21

Vi var där och bevittnade den inkompetens som auktions firman visade det är skandal att behandla säljare och köpare så respektlöst.Jag anser att säljarna förlorade stora summor och seriösa köpare förlorade möjligheter att ropa in det de åkt väldigt långt för. Utöver detta var det en ren skyfm mot den man som under lång tid samlat dessa objekt och bevarat till eftervärlden.
SKANDAL är enda ordet.

#5
Bosse
2010-06-18 17:57

Jag håller med Affe. Mycket av grejorna såldes under skrotpriset.
Ingen kunde veta vad som såldes eftersom man inte plockat ut det som fanns där inne. Det dök upp mycket godis då skrotisarna hämtade sitt. Auktionsfirman bör hålla sig till loppisar i framtiden.
Stackars Ingemar där uppe i sin himmel.

#6
Filip
2010-06-18 18:35

SKANDAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hoppas arvtagarna kräver auktionsfirman på de pengar de tjänade.
Fatta att Järvsö auktioner tjänade 460'000 på denna skandal!!! FY!

#7
Puchper
2010-06-18 23:48

Kan vi inte bara försöka glömma allt trist och istället minnas detta som den förmodligen underligaste auktion som varit i Sverige. Borde inte dödsboet vara ganska nöjda med slutpriserna? En hastighetsmätare för 21000 plus provision och en halv HD tank för ca 5000 halv sju på kvällen efter allt tumult tidigare under eftermidagen, det tycker i allafall inte jag är skandal utan ganska höga priser. När en rostig klump som visade sig vara en FN radfyra såldes för över 20000 då gav jag upp, det blev inga prylar med hem men massor av historier som jag kan plåga min omgivning med i månader framöver.

#8
Henrik
2010-06-19 11:06

Jag kan inte förstå varför de har lejt en firma som inte har någon koll på vad de säljer, auktionsfimans inkompetens vad det gäller veteranbildelar var ju skrattretande!! Oavsett vad kjell sa att de skulle ha tagit för lång tid att sortera allt så tog de ju ändå 20% på utropspriset vilket är ett rejält påslag om det hade blivit fler utrop.

#9
Gäst
2010-06-20 17:31

jag tycker att auktionen var en skandal!, det enda som fungerade var korvförsäljningen, så dom kanske skulle sadla om och bli enbart korvförsäljare

#10
Gäst Wasen
2010-06-20 19:07

Vet någon vad den röda Excelsiorn "Super X" gick för??

#11
Hans
2010-06-21 10:27

Enligt mina anteckningar gick den röda Indian som var kvar på slutet för 35000 plus avgifter. 42000 alltså.

#12
Marcus T
2010-06-21 13:40

När man gjorde sig besväret att anlita en auktionsfirma från Järvsjö trodde man ju att det var pga firmans kompetens om gamla bilar. Marknadsföringen av auktionen var ju massiv, och det är ju proffsigt i sig. Synd att avslutningen skulle bli så tråkig.

En lokal auktionist hade kunnat ta sig mer tid att både sortera bättre och även sprida ut godset över flera helger.

#13
Björn A
2010-07-02 12:49

Ja, det här var det sämsta upplägg jag varit med om. Inkompetensen hos auktionsfirman talar sitt tydliga språk när allt sades vara "skrot för 100 kr i utrop" när det i själva verket är värt 1000-tals kronor samt att underbemanningen var påtaglig.
Åkte upp 30 mil redan på fredagen för att "förkolla" men eftersom inget var organiserat som man kunde förväntat sig så blev det ju där efter. Man kunde se att det bars grejor därifrån utan att ha ropats ut!!! Dessutom ställdes objekten ut i trädgården utan nattbevakning!! Nä, anlita ALDRIG Järvsö Auktionsfirma till en "teknisk" auktion. Dom kan hålla sig till Jämtlänsk allmoge!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.