Nästa artikel
Skodan på strippen
racing

Skodan på strippen

Publicerad 4 juni 2014
Kamrat 110R har fått bekänna färg i den tuffa dragracingcirkusen
Dragrace är förknippat med metanolfrustande monster, rykande däck och massor med oväsen. Men det förhåller sig inte så i det stora hela. Sporten är indelad i många olika klasser där nåstan alla kan hitta sin nisch. Vad som gör det extra intressant är den stora bredden på fordon. Hade det enbart handlat om att köra snabbast hade alla kört Top Fuel vid det här laget. På Vårgårda i lördags kördes en tävlingsform som kallas Blackrace Pro, som inte har några klasser, och egentligen inget tävlingsmoment heller. Man kör mot sig själv och tidtagningen på 1/8-mile, 201 meter, ett utmärkt tillfälle att trimma in sin bil för säsongen.  Och det var därför Skodan anmäldes dit, för att få tidkort. Vid första anblicken kanske ett dragracetidkort ser ut som ett konstigt kassakvitto men siffrorna är ett kvitto på vad bilen presterar och man kan räkna ut mycket om bilens kondition genom att tolka detta.

Vi börjar uppifrån, i vänster kolumn, Skodans startnummer är #43.


Tree-speed. ”trädet” med startlamporna kallar vi gran och hur snabbt granen räknar ner från det startern trycker på knappen till go. 0,4 sek är snabbt och kallas pro-start.

Dial-in: Används i klasser där man kör mot index, en tid man inte skall understiga  det gör vi inte på Blackrace så istället sätts dial-in 6 sekunder, som är banans ”break-out” dvs, den snabbaste tid som gäller för banan och dess säkerhetskrav.

Reaction: Reaktionstiden handlar inte bara om nervsynapser, hur fort det går från pedalen via alla reglage och grejer ut till drivknutarna är också vitalt. Rutinerade förare som känner sin bil kan utnyttja någon tiondels ”tjuvstart” för att komma iväg snabbare. Jag har inte kört mot gran på flera år så en stor del av reaktionstiden kan härledas till viss rostighet hos föraren här...

60:  18 meter ut, alltså 60 fot sitter en mätpunkt som är jätteviktigt för dom som kör seriöst. Tiden hit ger en siffra hur chassit är inställt, vad kan behöva justeras för bättre grepp. Däcktryck, dämpare, mer effekt, backa av effekt, kopplingsslir till exempel  

100:  hundrameters tid, Skodan passerade här i 59,80km/h efter 8,9 sekunder.  


201m, slutfart, eller trap speed. Två fotoceller mäter när bilen rullar i mål, 14,131 sekunder efter startgranen visat grönt. I höger kolumn vinnaren på 7,455 sekunder, och där ser vi en extra sluttid, med reaktionstiden borträknad, 6,864. det kallas ET = elapsed time.  

Så räknar vi ET på skodan 14.131 – 1,266 = 12.865 och slutfart 76,47km/h.

Och så räknar vi vidare, på lite dragraceforum finns uträkningsformler för vikt/effekt/tider med mera att laborera med.  I korthet, vi vet bilens vikt, ungefär 960 kilo och slutfart 76km/h. Det innebär en effekt på ungefär 62 hästkrafter på utgående axel,  och det stämmer ganska bra med de 52 DIN på drivhjulen som uppges från fabrik.  

Och med detta kan vi konstatera att motorn verkar både frisk och riktigt inställd.   Ett ganska enkelt och roligt sätt att kontrollera detta på.

Depåplats, Klassikers tävlingsbudget är lite skral...

Gröna bilar i olika former, Dragracing är mycket diversifierat.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.