Bild
Nästa artikel
Triumph Makeover del 5

Triumph Makeover del 5

Våra klassiker

Mårtens genomgång av Triumphen innefattar också att ta reda på varifrån alla klank, bonk, gnissel och vibrationer kommer. Och att åtgärda dem efterhand som de upptäcks.

Det har gnisslat och knarrat en del om Grisbil 2.0. I vissa fall häpnar jag när jag upptäcker källan till oljuden.

Eftersom den har MacPherson framvagn sitter det ett stag som håller håller fast den nedre länkarmen. 
 

Triumph Makeover del 5

Så här sitter staget, med en bussning på vardera sida av karossens ramben och så skruvas den tight med mutter från baksidan. Det centreras av en fast skålbricka och här sitter ny bussning på plats, inga konstigheter.

Triumph Makeover del 5

På andra sidan, saknas hela skålbrickan! Den är borta och armen har rört sig fritt i hålet som är kvar.
Det är sådana här syner som får mig tycka att besiktningsbefrielse för äldre bilar inte är någon särskilt bra idé...

Triumph Makeover del 5

Bussningarna är också bara sopor. Någon har någon gång i tiden upptäckt problemet men "åtgärdat" det genom att trä på en massa brickor för att shimsa upp det hjälpligt... 

Skålen har tidigare funnits att köpa men är 'out of stock' numera... Typiskt, så vad göra då? Rota i skrotlådan kanske?

 

Triumph Makeover del 5

Och där hittar vi.. Aha –  en fläkt till en Lucasgenerator! Och måtten stämmer! 50 mm 'skålning' och ett hål på 10 mm. Perfekt!
 

Triumph Makeover del 5

Den sågar jag bort vingarna på och slipar ner en bit.

Triumph Makeover del 5

Sen knackar jag den den lite djupare runt en hylsa...

Triumph Makeover del 5

Voilà, en färdig ny skål att passas in och svetsas fast på rambenet.

Ett klonkeliklonk mindre – jag är väldigt nöjd med min McGyver-lösning.

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2020-03-03 09:25

Hade det inte varit trevligt att förse utsidan med den i mitt tycke fina originalkulören...? Vitt kan bli lite 'kallt'...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.