Bild
Nästa artikel
Var tar prototyper vägen när dom dör?

Var tar prototyper vägen när dom dör?

utskrotat

massor av intressanta testbilar och prototyper har försvunnit genom åren.

Prototyper, och de varianter vi aldrig fick se ute på vägarna är intressanta, dels för, ja vi fick aldrig se dom, och dels för de oftast stod för viktiga detaljer i form och konstruktion på vägen till den färdiga produkten. En del slipper undan, hamnar på museum eller i privata händer, men de flesta har försvunnit sedan länge.

 

Här är en grupp mycket speciella bilar, det rör sig om en förserie till det som senare kom att kallas Volkswagen, men just dessa exemplar byggdes hos Mercedes-Benz under ledning av Ferdinand Porsche 1937. 30 stycken skall ha byggts och gick under namnet Volkswagen typ 30. 


Året efter hade Folkan, som då kallades Kdf-wagen fått sin slutgiltiga form, och dessutom hade man uppfört inte bara en stor fabrik utan en helt ny stad för att husera arbetarna. Kdf-Stadt hette den, som efter kriget bytte namn till det mer bekanta Wolfsburg.

Och när den nya tyska folkbilen hade presenterats hade typ30-bilarna tjänat ut sin roll och slogs helt enkelt sönder, bit för bit metodiskt och noggrant med tysk presicion...  

Ingenting av dessa sparades, antog man länge, först någon gång på 80-talet dök ett eller två chassin upp som tydligen hade glömts eller smusslats undan, det är alla spår som finns kvar av den underliga Volkswagen typ 30.  
 

Taggar: Reportage, Hem
Var tar prototyper vägen när dom dör?
Var tar prototyper vägen när dom dör?

Kommentarer

#1
Jacob Munkhammar
2013-02-07 17:01

Jaha, så Typ 30 byggdes hos MB! Det förklarar ju kanske varför de ser ut som någonting precis mittemellan 170H och den färdiga folkan.
/J

#2
Christian Strömblad
2013-02-07 22:25

Och i samband med en sån här artikel måste man ju tipsa om det fantastiska museet Prototyp i Hamburg. Ja, jag vet att det gjorts tidigare men det tål att påpekas. Inte alls långt bort för oss i sydsverige, ju.

#3
Morgan Eklöf
2013-02-08 00:42

Det var verkligen inte lite Tatratycke över den karossen.

#4
Mark B
2013-02-08 11:08

Det är inte alla som dör. Jag håller på och renoverar en P1800 prototyp. Man kan lugnt säga att den har varit nära att dö...iallafall med tanke på rostens härjningar.
Välkomna att kika på min renoveringsblogg http://projektx3.blogspot.co.uk/

#5
Sören Fogge Fogdenius
2013-02-08 15:39

Det svider i VW-hjärtat att se bilder på "slakten".
Då kikar jag ut genom köksfönstret och ser min pastellvita -72;a i snön, vinkar och känner mig genast lite gladare igen.
Bättre och pålitligare kompis på 4-hjul får man leta efter.

#6
Christian Strömblad
2013-02-08 23:16

Mark B; vilken kulturgärning! Imponerande. Angående likheter med andra prototyper så är det inte så konstigt. Har man jobbat med produkt- och prototyputveckling så vet man att principen "man tager vad man haver" är gällande. Varför ge sig in på nya principer och lösningar om man har en som fungerar?

#7
Per H
2013-02-15 07:18

Mycket intressant att läsa om renoveringen av P1800 prototypen X3, ovan. Själv håller jag på att renovera en Volvo 145-prototyp chassinummer X27. Jag har inte börjat på allvar med karossens bakdel ännu. Framänden är nu lagad efter en svår kollission mot ett träd för 13 år sen. Bakpartiet skiljer främst i bakre sidorutans utförande, dropplisten och gångjärnsinfästningen. Man har byggt denna 145a på Volvos exprimentverkstad av delar av en 144-kaross antagligen hösten -66. Ett år innan serietillverkningen började. Detta är med största sannolikhet världens äldsta 145a.

#8
Fredrik S
2013-02-17 13:11

Mark B, otroligt fint och intressant arbete med X3:an, jag som håller på med en vanlig 66:a blir mållös när man ser ditt jobb. Härligt att X3:an, prototypen med det snygga bakpartiet som som jag alltid önskat skulle ha överförts till seriebilarna, får nytt liv igen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.