Bild
Nästa artikel
Vattenfalls Vidunder

Vattenfalls Vidunder

Gigant

1973 höjde Vattenfall tonnaget i sin fordonsflotta markant, med ett enda fordon.

Den här enorma skapelsen var inköpt i Frankrike, specialbyggd för frakt av transformatorer i vårt lands norra delar. Detta är troligen det största som trafikerat en svensk väg. Med 59 meters längd och 182 hjul så kunde den ta en last på enorma 480 ton.  Priset 1973 var c:a 5 miljoner kronor, och vägskatt slapp man inte ifrån även om man var ett specialfordon i tjänst på statligt verk, skatten beräknades till nästan en halv miljon kronor, 1973 alltså.

Någon som vet mer om detta vidunder? Vilka byggde den? Berliet är en trolig gissning, och var finns den nu?
 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Hans Lj
2012-05-02 07:23

Kan det vara en Nicolas månntro?

#2
Gäst
2012-05-02 12:07

Oj! En sån skulle jag vilja ha. Var finns den nu?

#3
KP1
2012-05-02 22:35

Här tror jag bestämt att delar av ekipaget fortfarande existerar och används.
http://www.youtube.com/watch?v=1wmyOVlOkxo

#4
Mårten Carlsson
2012-05-03 06:48

Jomenvisst ser det där ut att vara trailern iaf! Vart har resten tagit vägen månntro?

#5
BosseA
2012-05-03 10:23

Har faktiskt sett ekipaget "live". Eller åtminstone något väldigt likt, men jag har för mig att det var inhyrt från Frankrike. Kan också har varit något år innan 1973. Det användes för att frakta någon gigantisk del från hamnen i Oskarshamn till kärnkraftverket i Simpvarp. Det var naturligtvis en stor händelse och de flesta av stans ungar var och tittade. Man hade förberett med att ta bort stolpar, skyltar osv. Ekipaget tog naturligtvis en massa plats. Vi ungar fick hela tiden förmaningar från de som skötte transporten att inte gå för nära: "En hydralslang kan gå sönder och då sprutar det olja så ni kan bli skadade". Vi brydde oss väl inte så mycket, men plötsligt smäller det till som tusan nära mig och vi blir naturligtvs jätterädda. En pajad hydralslang? Nej, punktering på ett av de många däcken efter att ha kört över ett avsågat flaggstångsfäste. Efter detta lita intermesso tror jag transporten gick bra även om det tog lång tid.

#6
Håkan Svensson
2012-05-03 15:54

Det vore något att visa upp på nästa års Träffpunkt 70...

#7
KP1
2012-05-03 21:29

Vattenfall hade andra vidunder också, grävmaskinen Marion 7400 som användes under perioden för vattenkraftens utbyggnad är även den lätt imponerande.

#8
thord oscarson
2012-05-13 11:56

2006 stod den inne på oskarshamns område då jag var där, då hade dom kört dit en enhet som skulle väga ca 600 ton.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.