Bild
Nästa artikel
Veteranbilar tillåtna i miljözoner

Veteranbilar tillåtna i miljözoner

Reportage

Om två år får Sveriges kommuner rätt att införa miljözoner som utestänger många personbilar. Men veteranbilar kommer att vara undantagna från en av de två nya miljözoner som regeringen nu gett besked om.

Redan idag finns miljözoner för tunga fordon i åtta svenska kommuner. Nu har regeringen gett besked om att kommunerna får införa två miljözoner till. Införandet ska ske i två steg och det första steget gäller från första januari 2020.

I miljözon klass två får bara utsläppsfria bilar och bensin- och dieselbilar som är från 2011 eller nyare köra in. Utsläppsklassen som ska klaras är Euro 5. Från första juli 2022 skärps kraven på dieselbilar i miljözon två. Då är bara dieselbilar nyare än första september 2015 tillåtna, det vill säga de har utsläppsklassen Euro 6. För utsläppsfria bilar och bensinbilar ändras inte miljözon två.

I den tredje och hårdaste miljözonen är enbart utsläppsfria bilar tillåtna: elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar certifierade enligt Euro 6.

Idag är veteranbilar – bilar som är äldre än 30 år – undantagna från miljözonerna som finns för tunga fordon. ­Det undantaget kommer i framtiden också gälla personbilar som är veteranbilar.

– De är undantagna från reglerna och det kommer att föras in i Trafikförordningen, säger Karin Boman Röding som är infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare.

Undantaget gäller för miljözon klass två men däremot inte för den tredje zonen.

Frågan om miljözoner är inget som kräver någon lagändring, därför är det regeringen och inte riksdagen som nu kan ta beslutet. Transportstyrelsen får nu regeringens uppdrag ta fram förslag på hur kommunerna kan införa miljözoner.

 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Johan Olsson
2018-03-23 21:51

Totalt rubbat! En Volvo 850 har ju för tusan en eluppvärmd katalysator. Även alla bilar som är mellan 10-25 år har bra katalysatorer. En Volvo V70 från 2008 har bra rening med! Men Volvo Amazon har inte någon som helst katalysator och ändå är dom tillåtna!

#2
Martin Nilson
2018-03-24 08:14

Jo, det här handlar mest om att begränsa antalet bilar. Tyskarna är smartare. Där verkar enbart dieselbilar drabbas. Den där gamla 850:n är renare än de flesta nya dieselbilar. Eu6 finns numera i fyra versioner. Den fjärde, Eu6d, gör dem antagligen likvärdiga med en gammal 850. Då krävs nämligen att avgaserna är rena även i normal körning. Dock finns det även där gott om undantag.

Kompetensnivån är måttlig hos våra politiker.

Själv funderar jag på att börja åka veterandiesel till vardags. Det löser många problem!

#3
Christian
2018-03-24 09:58

EU regler ställer antagligen till det i hela maskinparken och annat. Själv kör jag ett antal jänkebilar som har minst 7,5liters motorer, men alla i bra skick. Dessutom får jag köra stort sett överallt. ingen skatt , inga vinterdäck , och efter 50 år och äldre så inga besiktningar och avgaskrav. Förr var det 1950 och äldre, men nu 2018 så är det när ett fordon uppnår ålder 50år (undantag MC),
Så blir det sista besiktning,sen fritt. Tyvärr tror jag att mycket lump kommer börja rulla, ingen koll på slitage på kulleder,bromsar, belysning,motorsporten osv. Nu är det alla upp tom 1968. Det krävs av ordningsmakten, en flygande , för sätta fordonet på en kontrollbesiktning. Förr varje år som kommer ,kommer fler o fler fordon bli släppta från besiktning, och kan i princip rinna ut bränsle i avgaspiporna, oljeläckage från drivlinan, köras med brister som är direkt livsfarliga. Hur tänkte man här då? Dom stramar åt ena ändan som tusan,men släpper helt i andra ändan? Jag antar att det här kanske bara handlar om dra ner på antalet fordon i dom större tätare städerna. Sen hade det varit intressant o se vad som hade hänt med miljön om det skulle producerats elbil till alla istället, men det nämns inte, för det sker ju på andra sidan världen...
Jag håller i mina veteranare i skick, så behövs det inte produceras en ny miljöbil till mig. Mvh Christian

#4
Christian
2018-03-24 10:02

*Motorsporten ska vara motorslitagen

#5
Rolle
2018-03-24 12:17

Sedan är ju frågan, hur många veteranbilar är det och hur många mil rullar de jämfört med bruksbilarna?

Mvh
Rolle på Österlen

#6
Börje bilkunigg
2018-03-24 20:19

Problemet är inte de få veteranbilar som finns. Problemet är att det under många år pumpats ut hälso/miljöbovar trots att man kan bygga el/gasbilar mm.
Även i zon tre bör veteranbilar vara tillåtet, varför krångla till det i onödan? Dessutom ett kul inslag.

#6
Börje bilkunigg
2018-03-24 20:19

Problemet är inte de få veteranbilar som finns. Problemet är att det under många år pumpats ut hälso/miljöbovar trots att man kan bygga el/gasbilar mm.
Även i zon tre bör veteranbilar vara tillåtet, varför krångla till det i onödan? Dessutom ett kul inslag.

#7
K.G. Drewlin
2018-03-24 22:13

Tycker att gränsen för skattefrihet för veteranbilar borde höjas till 40 år. Det går alltförmånga skattfria 30-åringar i daglig trafik och dom åker snålskjuts på billiga veteranförsäkringar, dessutom höjer dom olycksstatistiken, vilket drabbar premien.
Bilarna som idag är 30 år gamla har så bra kvalite att dom kan köras i 50 år.

#8
Fredrik
2018-03-25 00:51

K.G. Drewlin hur tänkte du nu?
Att bilar blir skattefria är sedan länge bestämt då de anses ha skattat färdigt. Dela för att bilar oftast skrotas tidigare än så men dels för att de efter 30 år finns väldigt få kvar i vardaglig trafik.
En gammal bil höjer inte premien för en nyare bils försäkringskostnader, vad har du fått de ifrån?
Desto äldre ett fordon blir desto billigare blir försäkringen då delar är billigare att ersätta på äldre bilar. Olycksstatistiken hör inte heller in här. Tyvärr så finns ingen statistik på ålder på fordon men man brukar se de att är ett fordon högt upp i premie så är just den modellen av det fordonet ofta med i olyckor. Bilar äldre än 20-30 år är sällan med i olyckor idag då de finns för få mot resten utav bilarna som rullar där ute därav låg premie
Veteranförsäkringen är där just för att de bilar bara rullas ut på fina sommardagar och speciella händelser och går några hundra bil per år men det finns dessutom krav man ska uppfylla för att få den försäkrad som veteran

#9
Jan Blohm
2018-03-25 12:56

Tycker att bilfientligheten är hysterisk. Kör på som vanligt och låt det äldre beståndet dö ut av naturliga själ. Kan inte tänka mig att styras av miljöpartister och vänsterinfluenser som förmodligen inte gjort ett hederligt handtag
i hela sitt liv

#10
Reine Berggren
2018-03-25 16:33

Det snackas så mycket om bilarnas utsläpp av alla de slag och det ska införas straffbeskattning och miljözoner hit och dit, men sitta och fisa i bilarna det kan man tydligen göra hur mycket som helst! Jag tycker det är vidrigt! Ska det vara miljözoner så ska de vara inne i bilen.

#11
Johan Thuresson
2018-03-25 17:42

Mycket av problematiken med såväl hälsoskäl som miljöskäl kopplat till fordonsrelterade utsläpp, verkar vara något av ett storstadsproblem enligt den senaste tidens mätningar, studier och forskning. På något vis har man dessutom räknat fram ett visst antal förtida dödsfall som man hävdar står i direkt relation till vad bland annat just dieseldrivna fordon släpper ut. I större städer. Det är ju självklart enastående gräsligt om folk ska behöva avlida okynnes på detta vis, inte tu tal om den saken! MEN!
Såväl Göteborg som Stockholm är städer med hamnar, där ligger inte sällan hysteriskt stora fartyg (utflaggade förstås) och förbränner gud vet vad för att hålla igång generatorerna på fartyget. Knappast miljöklassat, eller? Allt som oftast så blåser det dessutom f r å n vattnet i n mot städerna. Väl? Meteorologer och skeppsmaskinister får mer än gärna rätta mig om jag har fel.
Dessutom har jag för mig att en viss flygplats i Stockholmsregionen skall få sin kapacitet FÖRDUBBLAD! Men visst, för all del, lägg ansvar och skuld på privatbilismen. Det verkar ju vara helt klarlagt att det är just privatbilismen som är det stora problemet. Inrikesflyg och årliga Thailandsresor verkar ju i princip betraktas som en mänsklig rättighet, samt vara direkt nyttigt för miljö & hälsa, i varje fall sett till vars man lagt skatter och avgifter kopplat till transportsätt. Risk för att jag lät lite bitter och cynisk där, men ingen är perfekt :)

#12
Marcus J
2018-03-25 18:04

När min 245 Turbo -85 är färdigrenoverad ska den köras ofta och mycket. Om jag behöver köra i en miiljözon väljer jag givetvis den framför min V70 D5 -11!

#13
Alx
2018-03-27 10:19

Jag undrar hur mycket miljön påverkas av att jag trycker på alla "gasa"-knappar här..?
Kan jag köpa lite utsläppsrätter så jag kan fortsätta mitt mitt missbruk?

#14
Henke
2018-03-27 15:16

Sjofarten ar naturligtvis med att skita ner i luften precis som redan namnts.
Sjofarten star for cirka 3% av varldens utslapp vilket ar ungefar lika mycket som flyget.
For cirka 10 ar sedan var det vanligt med 3.5 viktprocent svavel i fartygsbransle. Detta har succesivt minskats genom internationella lagar pa omradet. Numera ar det endast tillatet med 0.1 viktprocent svavel i branslet.
Nordsjon och ostersjon ar dessutom specialklassat som sarskilt utsatt omrade.
Manga redare bygger numera fartyg for att kunna framfora dom pa LNG gas. Stena Line som ju ar ett inte helt obekant farjerederi testar att kora pa metanol.
For den intresserade har jag bifogat nagra lankar med lite lasning i amnet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Miljo-och-halsa/Luftfororen...
https://www.goteborgshamn.se/press/nyheter/sa-funkar-det-gron-vag-inom-s...
http://www.energivarlden.se/artikel/sjofarten-vaxlar-upp-miljoarbetet/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.