Bild
Nästa artikel
Vinterchevor

Vinterchevor

Vinterbilar

Chevrolet sålde hyfsat bra i Sverige förr, men var sällan så här flotta som denna Bel Air cabriolet.

Chevrolet sålde bra i Sverige förr i världen, dock var väldigt få så flotta som den här Bel Air cabriolet 1956 med sin tvåtonslack, vita däcksidor och övrig utrustning.

En handfull cabbar kan ha sålts, prislappen på en sådan låg på c;a 22000 kronor. Totalt såldes det 1971 Chevor i Sverige detta år. De reguljära modellerna sattes ihop dels i stockholm, och dels i Köpenhamn, coupéer och cabrioleter togs direkt från USA. 1956 var sista året för "svenskbyggda Chevrolet, sammansättningen i Danmark pågick några år till fram till 1960.

Dessa vackra vinterbilder är tagna av Per Wesslén för GM Nordiska i Stockholm 1955/1956, och man åkte inte så långt för att få pittoreska vintermiljöer, för allting är fotograferat på Skansen.

Chevrolet 1957 får visa hur amerikanare i Sverige oftast såg ut vid leverans, enfärgat, företrädelsevis svart, detta är mellanmodellen Two-ten med små navkapslar, grova ballongdäck och sparsmakad utrustning, den saknar både backspeglar och även de så vanliga gummituttarna på kofångarhornen. Då det var rymliga bilar blev dom mest populära som taxi, skolsjutsar och liknande. Här en bild från Hudiksvalls Taxi tagen vintern 1958.

Närmast en Two-ten Townsman som tjänstgjorde dom sjukvårdsbil. Bakom den en rad vanliag svarta Two-Ten sedaner och längst bak två 56:or, varav den ena faktiskt har vita däcksidor! Mitt i vintern, i Hudiksvall 1958. Cabrioleterna i den mån de såldes här importerades, dessa sedaner sattes i hop på licens här i Sverige. den enda utrustningen i princip var värmepaket. Motorn var oftast rak sexa med treväxlad manuell låda. av 1546 sålda Chevor i Sverige här hade bara 175 V8 motor. Det såldes dock åtta '57 cabrioleter i Sverige nya, här är storyn om en av dom. http://www.chevys.se/mincheva/history07.htm

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Hackenbush
2011-11-22 12:28

Chevrolet Bel air cabriolet. Väldigt vacker vagn

#2
J...B
2011-11-22 21:21

Billigaste varianten hette series 150 och saknade helt 57:ans karakteristiska sidolister. Denna såldes inte i Sverige så resonemanget i bildtexten stämmer inte riktigt. Här i Sverige skulle det synas att man hade slantat upp för ett vrålåk!

#3
Mårten Carlsson
2011-11-22 21:43

150 såldes iallfall 1955-56. 57:ans 150 hade en liten list bara på bakskärmen.

#4
Mårten Carlsson
2011-11-22 21:44

150 såldes iallfall 1955-56. 57:ans 150 hade en liten list bara på bakskärmen.

#5
Hasse G
2011-11-23 14:24

Roliga bilder! De två 56:orna i Hudiksvall är väl båda Bel Air, det tar man på att sidolisterna är dubbla och går i ihop i en spets längst fram. Undrar om inte den tredje 57:an från höger också är en BelAir - den har krom på dropplisterna.

#6
lars göran liljeberg
2011-11-23 18:22

usa bilar fungerar perfekt på vintern,kör året om,raggen går året om,bra,kulten lever vidare,ha en bra vinter,jag kör just nu raggarbil chevrolet caprice hgw,mycket bra åk bil,och värme,söderala.söderhamn,

#7
Erik
2018-10-27 15:50

Taxi bilarna är från Iggesund Taxi bilden är tagen bredvid gamla konsum till vänster vid Riksväg 13 och nu gamla E4

#8
Daniel Harrysson
2019-10-13 10:26

Hej.
Jag funderade lite på en del uppgifter i artikeln, 1956 såldes 1971 Chevrolet varav 440 med V8:à enligt dom uppgifter jag har hittat. Men 1957 har jag uppgift på 1696 stycken sålda bilar.
Monteringen i Köpenhamn pågick till 1964, jag har ägt en sådan. John Ulstedt i Danmark har en stor del av GM:s arkiv i sin ägo och jag fick byggdokumentet av honom.

Jag är väldigt nördig, enligt sambon, så jag vill ha mina uppgifter korrekta så återkom gärna var era kommer ifrån.

Mvh Daniel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.