Nästa artikel
Visa på sista refrängen
UTSKROTNINGSHOTAD

Visa på sista refrängen

Publicerad 8 oktober 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
Dags att slå ett slag för Citroën Visa. Antalet exemplar i Sverige börjar bli alarmerande lågt.

Fulsnygga Citroën Visa lanserades 1978 som en efterträdare till 2CV-släktingen AMI8 som hängt med sedan början av 1960-talet. Citroën hade redan kommit en bra bit med utvecklingen av den nya småbilen när Peugeot köpte det förlustdrabbade företaget men det bestämdes ändå att den nya småbilen skulle dela bottenplatta, hjulupphängningar och motorer med Peugeot 104. Karossen var helt ny och på Citroënvis klart egen i designen, men Visa var utformad enligt samma koncept som 104:an med fyra dörrar och en stor halvkombilucka. Komforten var trots det standardmässiga chassit i god Citroënklass och bilen krängde gott i kurvorna. Succén var långt ifrån omedelbar, många vände sig mot det udda utseendet och den ledsna fronten ändrades redan efter tre år. Med ny grill, annorlunda stötfångare fram och bak och en rad andra detaljförändringar blev Visa II mer lättsmält för kunderna. Modellen tillverkades sedan fram till 1988 i mer än 1,2 miljoner exemplar. Motorspannet var stort, från en tvåcylindrig luftkyld boxer 652 kubik och 35 hk, till GTi-modellens vattenkylda fyra på 1,6 liter och 115 hk. Till Sverige fick vi bara mellanmodellerna, från 1124 kubik och 57 hk upp till GT och RS med hela 1360 kubik och 72 hk. Till Sverige kom nästan 4 000 av de drygt 1,2 miljoner tillverkade visorna, i dag finns bara 164 st i registret varav 40 i trafik. När såg du en sist?

Relaterade bildspel

Utrotningshotad: Citroën Visa

Sålda: 3 890 (1980-1987) Kvar i trafik: 40

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.