Bild
Nästa artikel
244 i DL-utförande.
244 i DL-utförande.
Volvo 240 fyller 40 år!
Lite efter produktionsstarten av 240-serien började 264-modellen att tillverkas. I oktober 1974 kom produktionen igång.
Lite efter produktionsstarten av 240-serien började 264-modellen att tillverkas. I oktober 1974 kom produktionen igång.

Volvo 240 fyller 40 år!

Reportage

Den 21 augusti 1974 visades Volvo 240 för första gången för media. Modellserien som skulle komma att tillverkas i 19 år och bli Volvos mest tillverkade modell med drygt 2’8 miljoner exemplar.

Under industrisemestern 1974 hade en hel del hänt i Volvos fabrik i Torslanda. När produktionen kom igång igen i augusti hade en av de största satsningar som Volvo dittills gjort genomförts. Då startade produktionen av den nya 240-modellen som var en vidareutveckling av 140-serien. 

Den 21 augusti fick media för första gången se och köra den nya bilen. Journalisterna flögs i chartrat plan från Volvos huvudkontor i i Torslanda till Dala Airport i Borlänge, där en rad Volvo 244 GL stod och väntade. Samtliga var lackerade i den mycket tidstypiska färgen orange – dessutom med orange inredning.

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men mycket hade hänt. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp.

Den nyutvecklade B21-motorn fanns i en förgasarversion på 97 hk och i en version med bränsleinsprutning på 123 hk. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

I oktober 1974 startade tillverkningen av den exklusivare 260-serien som ursprungligen fanns i två versioner, DL och GL. 264 hade en ny V6 på 2,7 liter på 140 hk. Motorn som kallades B27 byggdes i Douvrin i norra Frankrike och var resultatet av ett samarbete mellan Volvo, Renault och Peugeot.


Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock  när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

En världsnyhet på miljöområdet kom hösten 1976. Då kunde Volvo leverera de första bilarna i 200-serien med trevägskatalysator och Lambdasond till Kalifornien. Med Lambdasonden försvann 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider i katalysatorn. 1977 fick Volvo det amerikanska miljöpriset National Environmental Industry Award. California Air Resources Board utsåg 1978 Volvo 240 till USA:s renaste bil.

Volvo 240 Turbo skulle också bli ett framgångsrikt tävlingsredskap. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.

Volvo 240/260 fick en rad utmärkelser för sin säkerhet. Motormännen gav bilen guldmedalj för dess varselljus och tvåkrets bromssystem med stegkolv. I Storbritannien fick Volvo utmärkelsen Don Safety Trophy för trafiksäkerhetsfrämjande insatser och konstruktioner utöver lagstiftningen. 1976 valdes Volvo 240 som normbil för fortsatt säkerhetsarbete av USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA. Volvo 240 kombi var under fyra år i slutet av 1980-talet den säkraste bilen i sin storlek i USA enligt Highway Loss Data Institute.

Volvo 240 har blivit en samlarbil, särskilt eftertraktad bland entusiaster är turbomodellen, men allt högre priser betalas även för mer alldagliga versioner i fint skick. Reservdelstillgången är god, fortfarande går mycket att köpa genom Volvo och sortimentet av nytillverkade detaljer ökar stadigt.

Volvo 240 tillverkades även i Kalmar och i belgiska Gent. Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare.

Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. Pehr G Gyllenhammar hade själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil och vid ceremonin sa han: ”Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år”.

Volvo 200-serien är företagets hittills mest tillverkade modell med 2 685 171 exemplar av 240 och 177 402 exemplar av 260. Totalt byggdes 2 862 573 exemplar mellan 1974 och 1993.

Taggar: Reportage, Volvo 240

Kommentarer

#1
ddd
2014-08-15 22:33

Härlig.

#2
Grabben
2014-08-16 10:21

Nu vet jag vad ja ska göra i helgen, tvätta och fixa med min 240!

#3
Tobbe A
2014-08-16 11:01

Det här är Volvos utan tvekan bästa bil. Tänk att den redan fyller 40. Äger själv ett av de 2,8 miljoner exemplar som tillverkades av denna fantastiskt stryktåliga bil och en sak är säker. Jag säljer den aldrig.

#4
Besserwisser
2014-08-17 08:21

Skäms Klassiker... Det var sannolikt inga Volvo 244 GL som stod och väntade på journalisterna om de var orange och hade orange inredning. Volvo 244 GL -75 fanns aldrig i orange och de fanns bara med svart eller naturfärgad läderklädsel. Det borde väl alla veta..?

#5
Niklas Augustsson
2014-08-20 07:43

På våren 1975 hämtade farsan ut sin nya tjänstebil. En kopparbrunmetallic 244 GL med svart skinnklädsel, taklucka, överväxel och varvräknare. Jag var fyra år då och helt "Blow´n away"......Vilken kärra!!!!
I inbyte lämnades en mörkgrön 144 DL -74 med 7000 mil på mätaren. Ett par veckor efter leverans skulle morsan för första gången köra bilen. Det var även första gången hon körde en bil med servostyrning, vilket resulterade i en tillknölad och repig vänster bakskärm samt ett nerrivet staket. :)
Denna bil följdes av en -76:a och en 77:a, båda i ljusblå metallic med blå plyschklädsel. Skinn var ju bara standardutrustning på -75 årsmodell. Däremot hade de båda ljusblåa bilarna aluminiumfälgar istället för -75:ans plåtfälgar med snobbringar, kromade kupolmuttrar och centrumkåpa.
Härliga tider!!

#6
Flak
2014-09-01 13:06

Vi grattar och hyllar denna modell eller rättare sagt modeller för alla olika 240 är olika på just olika sätt...så grattis och vi klappar om vår egen Blå Mocca ( Volvo 244 1978 ) lite extra och tar oss en tur i solen.
Fast han fyller ju "bara" 36 år gammal..vi sa det lite tyst i närheten av honom för han blir så sur annars..ja ni vet hur känsligt det är med ålder på gubbar....host... gamla bilar.
Hipp hipp!! ja vi har ägt en årsmodell "1974" också så den firar vi lite på avstånd....Grönis Volvo 244:an är väl värd det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.