Bild
Nästa artikel
Volvo Museum visar specialutställning om 240

Volvo Museum visar specialutställning om 240

Reportage

Volvos mest tillverkade modell föräras en specialutställning. I maj invigs Volvo Museums utställning om 240-modellen.

Efter Duett kommer 240! Det senaste året har Volvo Museum i Göteborg visat Duetter i samhällets tjänst i en specialutställning. I maj öppnar en ny utställning med 240 som tema. Ur museets egen samling tas bland annat en mörkblå 244 som har chassinummer ett och även den sist tillverkade 240 sedanen. 
 

Närmast i bild syns Volvo 244 med chassinummer ett.
Närmast i bild syns Volvo 244 med chassinummer ett.
Pehr G Gyllenhammars Volvo 240 Turbo.
Pehr G Gyllenhammars Volvo 240 Turbo.
Volvo Museum visar specialutställning om 240

En annan bil ur museets samling är dåvarande vd:n Pehr G Gyllenhammars 240 Turbo. Den är från 1980 – året innan turbomodellen kom och har också den speciella röda färg som PG föredrog. 
 

Eftersom Gyllenhammars 240 Turbo är av 1980 års modell har turbotrycksmätaren en speciell placering mitt på instrumentpanelen.
Eftersom Gyllenhammars 240 Turbo är av 1980 års modell har turbotrycksmätaren en speciell placering mitt på instrumentpanelen.

Från Polismuseet lånar man in en 245 som gått som hundbil i Kristinehamns polisdistrikt. Även en norsk polisbil är tänkt att visas upp. 
 

Volvo Museum visar specialutställning om 240

Volvo Museum har faktiskt ingen 242 GT i samlingen. Men man kommer att låna Mats Westermans exemplar – en bil som bara har 1 900 mil på mätaren. I Klassiker nr 3/2019 kan du läsa om Mats Westermans bil och modellen 242 GT. 

 

Volvo Museum visar specialutställning om 240

Museet arbetar på att ordna fram flera andra spännande exemplar som man ännu inte kan berätta om. Men det avslöjas förstås när utställningen öppnar i maj. Sannolikt kommer specialutställningen att finnas kvar i ett år. 
 

Kommentarer

#1
Göran joansson
2019-02-27 20:17

Efter duett kom 240 skriver ni men har de glömt 145 an

#2
Al Larmon
2019-02-27 21:05

I own an '83 245 that I bought new and with 294000 km it still looks new. Never failed me in snow, -26C or +37C weather. No computers and enjoy maintaining it. Built for gravel roads unlike the more 'fragile' new cars . No major engine work, changed the shocks once (2004), one clutch replacement, AND no other drivetrain or suspension issues. Won.t need recycling yet.

#3
Bo Holmvall
2019-05-26 11:43

Hej,

Innehavar av en R Sport skyddsklädsel som togs fram speciellt för Volvo 240 Turbo. Likt bilmodellen tillverkades denna av Artex specialklädsel åren 1983-63 likt bilmodellen ifråga.

Bilklädseln tillverkades endast på beställning och kostade 4 750 kr året 1983. Min finns forfarande förvarad i originalförpackningen från Artex. Nu vill Volvo Museum köpa klädseln. Borde vara värd mer idag än för snart förti år sedan? Eller skall jag bara kast5a bort den då så få Volvo 240 Turbo finns. Varför ge den till Volvo Museum?

mvh
Bo Holmvall

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.