Bild
Nästa artikelVolvo på villovägar
Publicerad 17 februari 2016
Mysterium
En Volvo som hamnat i en något främmande miljö, vad gjorde den där egentligen?
Som småskalig biltillverkare så exporterade Volvo inte bilar i någon större utsträckning i början. Våra grannländer fick en liten beskärd del men annars var Volvo ett okänt märke från ett land däruppe i norr. Man gjorde sig ett namn internationellt först med den stora USA-satsningen i mitten av femtiotalet.
Men 1953 så sändes av någon anledning 50 stycken PV444 till Japan. Det togs även fram en japansk försäljningsbroschyr för modellen.Hur och varför detta genomfördes är höljt i dunkel men en av få bilder som finns från denna exportparentes är denna PV444 i traditionell japansk miljö. Vad gjorde de där och vart tog bilarna vägen?
Kommentarer
Det Mårten skriver är inte riktigt sant. I Norden var vi - åtminstone förr (1920-50 talet) mer benägna att köpa personbilar under sommarhalvåret. För att hålla uppe produktionsvolymen under vinterhalvåret strävade Volvo mycket tidigt att få igång export till sydliga länder. Att påstå att Volvo i stort sett bara fanns i Sverige och grannländerna fram till 1950-talet är fel.
Min första saab 96a hade vita däcksidor som skulle vara vita enligt min mening! Då på 60 talet kunde man köpa ett medel , jag tror från Turtle, en röd flaska med en borste i toppen. Man klämde ut lite och borstade däcken och det blev skinande vitt, förmodligen inte skärskilt bra för miljön. men vem tänkte på miljön på 60 talet?