Bild
Nästa artikel
Nilsson byggde sju förlängda pickuper på Volvo 240/260 och på uppdrag av företaget Setrab tillverkades en kombiversion av Saab 900 kallad Safari.
Nilsson byggde sju förlängda pickuper på Volvo 240/260 och på uppdrag av företaget Setrab tillverkades en kombiversion av Saab 900 kallad Safari.

Volvo, Saab och Nilsson

Reportage

Sedan 1940-talet har det byggts tusentals ambulanser, limousiner och begravningsbilar i en liten fabrik i Laholm. Unika bilder på unika bilar!

Yngve Nilssons Karosserifabrik har ofta i decennier fungerat som Volvos konfektionsavdelning. Det är från fabriken i Laholm som specialbilarna har rullat.
 
År 1945 startade Yngve Nilsson tillsammans med sin fru Linnea ett eget företag. Han hade tidigare arbetat på Laholms Karosseri och startade nu en konkurrerande verksamhet.
 
Riktig fart tog samarbetet med Volvo 1968. Då fick Nilssons en order på att bygga om Amazon herrgårdsvagnar så att de gick att registrera som lastfordon i Norge och Finland.
 
Nu blev man också formellt en underleverantör till Volvo. Specialbilsavdelningen på Volvo utvecklade sjukvårds- och begravningsbilar av Volvo 145 tillsammans med Nilssons och de såldes sedan av Volvo.
 
I slutet på 1990-talet var Nilsson som störst, man tillverkade 500 bilar per år.
 
I Klassiker nr 9/2017 berättar vi hela historien om företaget i Laholm och tittar vi närmare på några av de mer udda bilar som byggts av Nilsson.
 
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Henrik
2017-10-28 20:54

En av de 840 byggda forlangda 6 dorrars 740/940 gar som taxi i Ayia Napa pa Cypern. Alltsa ar atminstonde ett av de 840 exemplaren byggt for vanstertrafik.

#2
Johan Thuresson
2017-11-01 22:27

Oj så unikt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.