Nästa artikel
Volvos pressbil säljs på auktion – bara 5 900 mil
Reportage

Volvos pressbil säljs på auktion – bara 5 900 mil

Publicerad 2022-09-24 06:30
Ett av de första exemplaren av Volvo 343 säljs nu på auktion. Den har tidigare rullat som pressbil vid lanseringen på 1970-talet.

Volvo 240 känner förstås de flesta till, men den mindre 340-modellen har inte alls fått samma ikonstatus trots att den levde i 15 år och byggdes i över en miljon exemplar. Det är något Klassikers Fredrik Nyblad reagerat på.

– Med min 240 kan jag knappt åka och tanka utan att folk ska berätta om sina minnen. Men min 360 som egentligen är mycket ovanligare är helt osynlig, sa han i ett tidigare avsnitt av podden Studio Klassiker som du kan lyssna på här.

Nu ska ett speciellt exemplar av Volvo 343 DL säljas på auktionssajten Bidders Highway. Det handlar om en bil byggd 1976 och som inte ens slagit om till 6 000 mil.

Det speciella med det här exemplaret är att det är en av tio bilar som användes som pressbilar när Volvo lanserade 343-modellen. Det är en uppgift som Fredrik Nyblad grävde fram när han skrev om just det här exemplaret i Klassiker 3/2021.

Just det här exemplaret är ett av tio som användes som pressbil av Volvo vid lanseringen av 343 på 1970-talet.

I den första artikeln i Vi Bilägare 5/1976 förklarade skribenten att Volvo 343 ”kan bli en braksuccé”. Snart upptäcktes dock allvarliga kvalitetsmissar som Volvo fick kämpa hårt för att lösa.

”Daf-folket har gjort det mesta på den här bilen. Vi valde ut den modell av fem vi ville ha, och har sedan tillfört säkerhetskunskap och provningsresurser. Resten har holländarna gjort själva – och det har de gjort bra, tycker vi, berättade civilingenjör Gerhard Salinger på Volvos konstruktionsavdelning.

Auktionen kan du följa här och hur bilen är att köra och mer information om den intressanta historiken kan du läsa i Klassiker 3/2021 som du kan köpa nedan.

Klassiker 3.2021

Ur innehållet:

Ögonblicket Scania 140
När varje kubikcentimeter lastyta var viktig tog Scania fram linjalen och skapade 140-serien.

Delage D8 1931
Gunnar Linn lär känna sin fars fantastiska farkost, Delagen som gick från bruksbil till museiföremål över en natt.

Broschyren Dodge 1938
Så marknadsfördes 1938 års modeller. Säkra vagnar med helstålskaross och hydrauliska bromsar utlovades.

England efter Brexit
Törs man köpa delar och bilar från England nu? Vi tar reda på vilka extrakostnader det blir och vad du ska tänka på.  

Årets Klassiker 2021
Klassikers läsare har sagt sitt! Med ett övertygande röstetal blev Haralds Saab Sport 1964 vald till Årets Klassiker!

Sverigeresan Dalarna med DKW
Claes och Carl gör en kylslagen resa men får snart varma känslor för en framhjulsdriven tysk med tvåtaktsmotor.

Volvo 343 DL 1976
Den provkördes av pressen och sedan byggdes den om. När Daniel Werner köpte sin 343 var bakgrunden höljd i dunkel.

Toyota MR2 1987
Mittmotor, bakhjulsdrift och tvåsitsig. Så prosaiskt kan namnet uttydas. Att den är kul fattar man ändå.

Moped Crescent F50
Slutet på en era. Efter Crescent F50 kom det inga fler svenska sportmopeder.

Förenade Bil 100 år
Säg ett bilmärke och chansen är stor att Förenade Bil antingen importerat det eller sålt bilarna någon gång sedan 1921.

Klassikerkampen En spricka i kristallen
Problem, problem och problem. Det sammanfattar läget för Audi TT, VW Golf Cabrio och Volvo S80.

Klassikerguiden Saab 900 OG
Den måste inte ha turbo eller sufflett. En Saab 900 är alltid speciell. Hög tid att hitta rätt exemplar!

Våra klassiker
Fredrik satsar på rött – både på kaross och motorblock och köper en Volvo 945. Carl satsar på elithistorik.

Läsarnas klassiker
Känd Amazon renoveras, 80-talsmoddad Mini får nytt liv, Mercedes 240 TD putsas och Lincoln långkörs.

Fixa själv Innertak & sollucka Jaguar
Det ser så enkelt ut på teve när det lagas mat och fixas bilar. Men verkligheten kan vara mer komplicerad.

Renoveringen Opel Commodore GS/E
Jörgen Ryman hade en Commodore redan som förstabil. Men den här renoveringen skulle bli något extra!

På gatan I väntan på grönt ljus 1975
Den snabba resan på Nynäsvägen norrut tog tvärstopp på Söder i Stockholm. Tur för oss så att vi får se bilarna!

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.