Bild
Nästa artikel
Volvos värde rusar!

Volvos värde rusar!

Rekordpriser på auktion

En Volvo ÖV4 för nästan 1,8 miljoner kronor och en PV Sport -66 för 650 000! Nätauktionen på Kjell Olssons stora samling är över. Kartan över Volvopriser har ritats om!

Volvosamlaren Kjell Olsson i Olofström kan pusta ut. Det som länge såg ut som fyndpriser accelererade ordentligt in i final efter auktionsvisningen.

En ÖV4 för 1 750 000 kr är mycket pengar, samma sak med 840 000 för en P1900. Årets dunderskrällar var ändå
650 000 kronor för en PV Sport -66 och 325 000 för en fin Amazon 123 GT. PV:n är visserligen ett mycket speciellt exemplar, men 650 000 kr!

En av de mest framstående bilarna på auktionen var annars Volvogrundaren Gustaf Larsons Volvo PV36 Carioca 1935 som  även fortsatt får stanna i Sverige!
– Den köptes av Volvo Heritage och gick för 365 000 kronor, avslöjar Bilweb Auctions Michael Luft, som ansvarat för auktionen.

Cariocan blev relativt billig, vilket förklaras med att den hann klubbas innan den verkliga ruschen kom igång på slutet. Samma sak var det med P1900:an. Med höga reservationspriser och begränsad information om objekten var många försiktiga till en början – och verklig fart tog inte auktionen förrän efter den fysiska visningen dagarna innan finalen.

– Det har varit en hel del holländare, danskar, belgare och amerikaner bland spekulanterna, vilket  påverkat prisbilden totalt sett, fortsätter Michael Luft, som uppskattar den totala intäkten till närmare 19 miljoner – 5 miljoner upp mot de samlade reservationspriserna.

Ett av de unika auktionsobjekten som gick utomlands var den toppnoterade PV Sporten. Bilen som byggdes av Volvos tävlingsavdelning med bland annat 128 hästars motor och förstärkt framvagn med dubbla stötdämpare, gick för hela 650 000 kronor och köptes av en Volvohandlare i Philadelphia.


En annan högt värderad bil var replikan av Carl Magnus Skoghs Amazon Sport -64 från Akropolisrallyt. Den bytte ägare för hela 305 000 kronor. Allt behöver alltså inte vara äkta för att gå för höga priser! En annan synlig trend är att proveniens börjar värderas även i Sverige.

– Bland spekulanterna på de mer vanliga bilarna var det faktiskt förvånansvärt många lokala köpare, säger Michael Luft. Många kom från Småland, Blekinge och Skåne, och som alltid var det mest riv kring de riktigt fina exemplaren. Bland annat budades det friskt på den fint renoverade 244 Turbon från 1981, som till slut bytte ägare för 300 000 kronor. Sportiga versioner fortsätter förstås att vara attraktiva och det märktes bland annat på budhetsen kring Amazon 123 GT, som det fanns flera fina att slåss om.

Flertalet bilar slutade betydligt högre än reservationspriserna. Tydligt är också att 80-talet är på gång – en tidig 760 med stor potential gick till exempel för 44 000 kronor.

Intressant var även att se budgivarnas något svajiga syn på specialbilarna. En 245 Express byggd av Nilssons i Laholm stannade på moderata 25 000 kronor och nådde därmed inte upp till reservationspriset. En 265 ambulans med bara 1800 mil gick däremot för 165 000 kronor.

En av favoriterna på tunga sidan var en Scania-Vabis LS71 med rak åtta, som förblev osåld. Och nej, det handlade inte om någon av Scania-Vabis mytomspunna provbilar men snudd på lika maffig.
– På slutet ökade buden successivt på bilarna men när det kom till lastbilarna var köparna kyligare, säger Michael Luft. Tydligt var att spekulanterna hade svårare att sätta värdet. I många fall ökade priset två tredjedelar sista timmen. Det är stort intresse även på tunga klassikersidan!

650 000 för en PV Sport eller 325 000 kronor för en Amazon GT slår alla rekord. Frågan är ändå om det slår en av de brittiska spekulanterna som budade friskt på en av ÖV4:orna. Han kom inte hela vägen. Däremot lyckades han knipa en ÖV4-ratt för 72 000 kronor!

Per-Åke Fröberg, chef för Volvo Cars Heritage, konstaterar att kartan för hur klassiska Volvo värderas har ritats om:
– Ingen kan ha förväntat sig de priser som nåddes på auktionen.

Enligt Per-Åke Fröberg lär en del av förklaringen hittas i de senaste årens utveckling av varumärket.
– I och med att nya Volvo höjts i anseende har intresset för de klassiska modellerna ökat. Sedan ska man inte glömma att det är högkonjunktur med låga räntor, och att själva idén med en auktion är att trissa upp priser och få folka att bjuda över varandra.

Själva köpte Volvo Cars Heritage grundaren Gustaf Larsons PV36 Carioca.

– Nu ska vi bestämma om vi ska återställa den i det skick som den var när direktör Larsson körde den mellan 1935 och 1938, eller om vi ska behålla patinan. Ett problem är att den är omlackerad, ursprungligen var den blå.
 
Klubbat – här är slutpriserna

Volvo ÖV4 Jakob, 1927, 1 480 000:-
 
Volvo ÖV4 Jakob, 1927, 1 750 000:-

Volvo PV4, 1928, 600 000:-

Volvo PV652, 1929, 460 000:-

Volvo LV 60, 1931, 150 000:-

Volvo LV 60, 1931, 173 000:-

Volvo LV72, brandbil, 1933, 130 000:-

Volvo LV 72 ”Nykteristen”, 1935, 325 000:-

Volvo PV36 Carioca, 1935, 365 000:-

Volvo LV81, 1936, 85 000:-

Volvo PV51, 1937, 190 000:-

Volvo LV 93, 1939, 160 000:-

Volvo PV60 droska, 1946, 170 000:-

Volvo PV 831 droska, 1951, 80 000:-
 
Volvo P1900, 1956, 840 000:-

Volvo PV 444A, 1947, 145 000:-
 
Volvo PV 444D, 1952, 120 000:-
 
Volvo PV 444 KE Export, 1956, 97 000:-

Volvo PV 445 Duett, 1956, 115 000:-

Volvo PV 444 LS California, 1957, 155 000:-

Volvo 444 leveranschassi, 1950-tal, 18 000:-

Volvo 445 Duett, 1953, 170 000:-

Volvo PV 544, 1958, 46 000:-

Volvo 544 Sport, 1962, 100 000:-
 
Volvo PV 544 Sport, 1962, 132 000:-

Volvo PV 544 Sport, 1962, 66 000:-

Volvo PV 544 Sport, 1965, 500 000:-

Volvo PV 544 Sport (fabrikstrim) 1966, 650 000:-

Volvo PV 544 Sport (rally), 1962, 110 000:-

Volvo PV 544, (replika Safarirallyt), 1964, 240 000:-

Volvo PV cabriolet, 1967, 102 000:-

Volvo P1800, 1965, 270 000:-

Volvo LB Brage, 1963, 76 000:-

Volvo Titan, 1965, 53 000:-

Volvo NB88, 1966, 40 000:-

Volvo F85, 1967, 40 000:-

Volvo Amazon 121, 1958, 31 500:-

Volvo Amazon Sport 122S, (rally), 1964, 305 000:-

Volvo  Amazon 121, (polisreplika), 1966, 50 000:-

Volvo Amazon 122S, 1966, 50 000:-

Volvo Amazon 123GT, 1967, 325 000:-

Volvo Amazon 123GT, 1967, 245 000:-
 
Volvo Amazon 123GT, 1967, 202 000:-

Volvo Amazon, 1967, 105 000:-
 
Volvo Amazon, 1970, 175 000:-

Volvo 142 S, 1967, 50 000:-

Volvo 142 S, 1967, 50 000:-

Volvo 145 Express, 1971, 31 500:-

Volvo 145 Express,  1972, 15 500:-
 
Volvo 142 DL, 1973, 33 000:-

Volvo 164, 1970, 56 000:-

Volvo F88, 1977, 115 000:-

Volvo 343 DL, 1977, 5 100:-
 
Volvo 244 GL, 1980, 29 000:-

Volvo 244 Turbo, 1981, 300 000:-

Volvo 244 Turbo, 1982, 195 000:-
 
Volvo 244 Turbo, 1983, 171 000:-

Volvo 240 Turbo “Highway-patrol”, 1985, 190 000:-

Volvo 265 GL ambulans, 1980, 165 000:-
 
Volvo 262 Bertone, 1977, 83 000:-

Volvo 262 Bertone, 1978, 44 000:-

Volvo 262 Bertone, 1981, 239 000:-

Volvo 760 GLE, 1982, 44 000:-

Volvo 780 Bertone, 1988, 72 000:-
 
Volvo 780 Bertone, 1990, 85 000:-
 
Volvo 480 ES, 1987, 31 000:-

King Touring, 1918, 145 000:-

Ford Model T, 1921, 108 000:-
 
Rugby Six, 1926, 161 000:-
 
Chevrolet, 1927, 140 000:-
 
Pontiac Roadster Cab, 1929, 160 000:-

Ford A Phaeton, 1930, 195 000:-

Ford Model AA, 1930, 125 000:-

Ford Model A, Roadster (Speedster), 140 000:-
 
Rolls Royce Joseph Cockshoot Saloon, 1935, 335 000:-
 
Nash, 1934, 74 500:-

Chevrolet, 1936, 111 000:-
 
Ford Custom Cabriolet, 1950, 350 000:-

Ford Prefect, 1956, 18 000:-

Ford Thunderbird, 1962, 228 000:-
 
Excalibur Roadster, 1965, 500 000:-

Dodge Com Car bärgningsbil, 1965, 40 000:-
 
Rover 2000, 1966, 7000:-

Rolls Royce Silver Shadow, 1969, 150 000:-
 
BMC 1000, 1969, 72 000:-
 
DAF Tjorven, 1970, 12 000:-
 
Volkswagen 181, 1974, 120 000:-
 

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Toby
2017-09-25 16:34

@volvoheritage: snälla behåll bilen som den är! En renovering kan göras när som helst, patinan får man aldrig tillbaka.

#2
Toby
2017-09-25 16:34

@volvoheritage: snälla behåll bilen som den är! En renovering kan göras när som helst, patinan får man aldrig tillbaka.

#3
Hasse B
2017-09-29 01:29

Instämmer, eftersom den väl inte är förfallen bör den hellre bevaras som den är eller ges bara en varsam uppfräschning. Ett rekonstruerat nyskick blir mest bara kliniskt, tyvärr verkar det vara vad som går hem bäst bland livsstilspundare som inte har ett egentligt intresse av vare sig gamla bilar eller historia utan bara gillar imagen som de utstrålar. Miljökraven av idag gör det dessutom svårt att göra jobbet rätt, som kromet osv (är nitrocellulosalack ens tillgängligt idag?) så inte ens säkert att det blir ett korrekt "nyskick" som slutresultat. Bara att hoppas där finns några riktiga entusiaster i styrgruppen som kan påverka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.