Bild
Nästa artikel
Volvoville – P1800 som cabriolet
Publicerad 22 juli 2019
Reportage
Tilltaget var lika självklart som kontroversiellt – P1800 med sufflett. Vilken superframgång det skulle kunna ha blivit. Men Volvo i Göteborg sade nej.
I Klassiker 7/2019 kör vi en av fem existerande Volvo 262C Cabriolet som byggdes av Solaire på initiativ av Volvo North America i början av 1980-talet.
Dock tyckte huvudkontoret hemma i Sverige att det inte var lämpligt för en tillverkare av säkerhetsmedvetna bilar att bygga en bil utan tak och lade in i sitt veto.
Cabrioletversionen av 262C var inte den första som Volvo i Göteborg stoppade. Volvoåterförsäljaren Volvoville på Long Island i New York hade inte bara det perfekta namnet utan också en väldigt bra idé: att kapa taket av 1800 S.
Med en cabrioletversion kunde de möta konkurrensen från bilhandlaren tvärs över gatan som sålde öppna engelska bilar. Mellan 1964 och 1969 tillverkade Volvoville ett 30-tal öppna 1800 S.
Listpriset för en 1800 S var 3 695 dollar och för 1 000 dollar mer fick man en cabriolet. Volvo i Göteborg var inte förtjusta i återförsäljarens namn och dessutom ville man sätta stopp för kaparlusten.
Det slutade med en kompromiss – cabrioletkonverteringarna upphörde men namnet Volvoville fick man behålla.
Dock tyckte huvudkontoret hemma i Sverige att det inte var lämpligt för en tillverkare av säkerhetsmedvetna bilar att bygga en bil utan tak och lade in i sitt veto.
Cabrioletversionen av 262C var inte den första som Volvo i Göteborg stoppade. Volvoåterförsäljaren Volvoville på Long Island i New York hade inte bara det perfekta namnet utan också en väldigt bra idé: att kapa taket av 1800 S.
Med en cabrioletversion kunde de möta konkurrensen från bilhandlaren tvärs över gatan som sålde öppna engelska bilar. Mellan 1964 och 1969 tillverkade Volvoville ett 30-tal öppna 1800 S.
Listpriset för en 1800 S var 3 695 dollar och för 1 000 dollar mer fick man en cabriolet. Volvo i Göteborg var inte förtjusta i återförsäljarens namn och dessutom ville man sätta stopp för kaparlusten.
Det slutade med en kompromiss – cabrioletkonverteringarna upphörde men namnet Volvoville fick man behålla.
Kommentarer
Uno jublar så att morgonkaffet hamnar på både tellifån och Östgöta correspondenten! Det snyggaste Volvo byggt sedan S70!
Synd att det inte blev något!
Hade varit en klassiker idag!
Läcker. Varför var Volvo så fega?
Äntligen en Volvo som väcker habegär!
Dom 1000 dollarna extra måste ju ha varit en av tidernas bästa investeringarna för dom som köpte en...