Bild
Nästa artikel
VW T1 tillbaka – eldriven

VW T1 tillbaka – eldriven

Reportage

Vi kan inte undanhålla det faktum att det är bilsalong i Genève. VW visar ett eldrivet koncept, en modern tolkning av T1.

Det är många elbilar på precis öppnade Genève-salongen. Få är dock så läckra som konceptbilen VW Bulli. Det är en modern tolkning av 60-årsfirande T1, eller Transporter 1, eller Bulli, eller Microbus, eller Folka-bussen på ren svenska. Kärt barn har många namn.

Konceptbilen kallas ”New Bulli” och är en eldriven skapelse som är tänkt att frakta sex personer. VW har trixat med busskoncept sedan 2001 när ”Microbus Concept” visades på bilsalongen i Detroit.

Nu verkar man vara nära målet eftersom konceptet nämns som en femte modell bredvid Caddy, Touran, Sharan och Multivan/Caravelle.

Effekten i elmotorn är 85 kW och 270 Nm. Motorn förses med energi från ett litiumjonbatteri med en lagringskapacitet på 40 kWh, som ska kunna ge en körsträcka på upp till 300 km. New Bulli accelererar från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 140 km/h. VW säger också att bensin- och dieselmotorer kan vara aktuellt, vilket ytterligare stärker misstankarna om snar produktion.

Apples surfplatta iPad har fått ta plats i mittkonsolen och fungerar som en multifunktionell pekskärm. Tillsammans med Internet-baserade applikationer i iPad och mediacentret hanterar det också kontrollen av funktioner som Bluetooth-handsfree och navigationssystem. Hela enheten av hastighetsmätare och multifunktiondisplay kommunicerar också med iPad.


Bussen är 3,99 meter långt, 1,75 meter bred och 1,70 meter hög. Axelavståndet är 2,62 meter. De yttre och mellersta sittplatserna i den främre bänken kan fällas medan det bakre sätet kan helt stuvas undan vilket ger en lastkapaciteten på 1 600 liter. Sätessystemet kan omvandlas till en stor bädd med bara ett moment. Tänka sig, en perfekt lösning för weekendresa.

Historiken enligt VW: Bulli – idén går tillbaka 64 år
Utan den holländska Volkswagen-importören Ben Pon, kanske T1 inte hade funnits, och naturligtvis inte heller konceptbilen i Genève. Det beror på att Pon var den person som den 23 april 1947 skissade fram en bild av en kompakt buss i sin anteckningsbok. Egentligen var holländarens teckning en enkel vy från sidan av en radikalt förkortad omnibuss placerad över hjulbasen på Volkswagen-bubblan. Goda idéer brukar bara kräva ett par drag med pennan, men de kräver en särskild ansträngning för att genomföra dem. Volkswagen designers tog denna skiss och skapade bussen som blev snart blev en ikon.
Konceptbilen går nu i fotspåren av den ursprungliga bussen men följer Volkswagens nya "design-DNA." Teamet leds av Walter de Silva, chef för Volkswagen Group Design, och Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen-märket.

Taggar: Reportage, Hem
VW T1 tillbaka – eldriven
VW T1 tillbaka – eldriven
VW T1 tillbaka – eldriven

Kommentarer

#1
Pellex1
2011-03-01 12:46

Vi har knappt ström som det är i Sverige och den ström som distribueras tar man skyhöga priser för så jag gissar att elbilar kommer till korta i detta land.Trots att elbilen såg dagens ljus för mer än hundra år sedan brottas man fortfarande med svåra problem som räckvidd och batterier som har en kortare livslängd där dessa batterier ibland kostar enorma summor att byta ut.Men ändå så dyker det upp nya fantasiprodukter hela tiden på denna elbilsgenre.

#2
sören fogdenius
2011-03-02 21:46

Vad menar ni med "T1"?
Typ 1. Det är ju "Baggen".
Typ 2, Det är bussen.

Ännu vet ingen hur gammal en Voltswagen kan bli"

#3
Mikko Isotalo
2011-03-02 23:09

Sören: Första generationens Typ 2 kallades T1.
T1 betyder i detta fall Transporter 1, precis som det står i första stycket.

#4
sören fogdenius
2011-03-19 22:04

Mikko; Må så vara, men det är lite förvillande med denna sifferexercis ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.