Bild
Nästa artikel
Walthers V4

Walthers V4

Från förr

bekant kombination, V4 och framhjulsdrift, fast i äldre tappning

V4-motorer har inte varit så vanliga genom åren, SAAB är en av de mer kända och den motorn kom från Ford Taunus, och innan dess byggde Lancia både V4 och V6 motorer ganska tidigt. Det satt även en luftkyld V4 i de ryska ZAZ-bilarna och amphibien Luaz 967M.  Men först var nog Walter Christie som var en mycket innovativ ingenjör och racerbilskonstruktör i början av 1900-talet.

Hans första concept började byggas redan 1904 och utvecklades i ett par omgångar, inför säsongen 1906 och deltagandet i den prestigefyllda Vanderbilt cup såg Christies racer ut så här.  En enorm V4 på tvären längst fram, sammanbyggd med växellådan som drev på framhjulen, extremt värre för över 100 år sedan alltså.  V4-motorn sades lämna drygt 100 hästar men troligen mer, och var på hela 20,6 liter, alltså över 5 liter per cylinder!

Den 25:e maj detta år sattes fartrekord med detta monster för bensindrivna bilar på Empire City i New York, fartrekordet löd på 164km/h.  En annan innovativ detalj på bilen är däcken, Walter Christie hade patent på en ny typ av däck som man kunde byta utan attt behöva demontera hela hjulet, fälgbana och däck kunde bytas kvickt under loppets gång, viktigt då punkteringar var mycket vanliga.
 

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2013-03-14 17:47

Var det inte Michelin som hade patentet på utbytbara fälgar 1906? Åtminstone hävdas det i Saga Michelin på http://www.prodimarques.com/sagas_marques/michelin/michelin.php
Bröderna André och Edouard Michelin hittade på lösningen med demonterbara fälgringar "La Jante Miracle" till 1906 års GP på Sarthe-banan nära Le Mans och detta hjälpte Ferencs Szisz att vinna världens första GP-tävling med sin Renault-racer typ AK med nummer 3A.
Det tog tre minuter att skifta ett punkterat hjul under racet. De övriga fick hålla på en kvart för varje punka, enligt texten.
Eller hade båda patentet, men på olika sidor Atlanten?

#2
Ingvar Thorsson
2013-03-14 21:34

Fast mest känd är kanske Christie för sitt avancerade hjulupphängninssystem för stridsvagnar. Detta användes under andra världskriget bl.a. På den berömda sovjetiska T34 vagnen och ett antal brittiska stridsvagnar, men aldrig på någon amerikansk vagn

#3
Mårten Carlsson
2013-03-14 22:00

Det stämmer Ingvar, men systemet användes först på en serie lätta amerikanska infanteritanks på 1920-talet.

#4
Ingvar Thorsson
2013-03-14 23:06

Exakt men dessa var aldrig operativa, det var just sådana prototyper som såldes till ryssarna och sedermera ledde till BT vagnarna och sedermera T34

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.