Bild
Nästa artikel
Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Reportage

Lyxversionen av Hundkojan såldes bara i en handfull exemplar i Sverige, den svenska broschyren tyder på att BMC hoppades på fler.

Klassikers bästa om Hundkojan!

Få bilar har en sådan livskraft som Hund­kojan. Den hittade sin publik under alla decennier den tillverkades och det fanns minst en variant för alla! Och den fortsätter att älskas av entusiasterna. Här är Klassikers bästa artiklar om undret på tiotumshjul – hundra sidor Hundkoja i begränsad upplaga. Beställ den direkt hem till brevlådan – frakt ingår i priset!

Denna specialutgåva kan inte köpas i vanliga tidningsbutiker, beställ den direkt från oss. Frakt ingår i priset!
Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Alec Issigonis var inte road. Hans revolutionerande småbilskoncept, nyttomaximerat och avskalat ner på detaljnivå, var i mycket en spegel av hans personlighet.

Krom och flärd gick stick i stäv med hans idé om den moderna människans transportbehov, sådant tillhörde den gamla tiden.

Issigonis motarbetade aktivt alla försök att öka utrustningsnivån i Hundkojan. Han tyckte inte ens att bilradio var någon befogad detalj, snarare en distraktion från bilkörningen.
 

Grundkonceptet var extremt – och fullständigt flärdfritt.
Grundkonceptet var extremt – och fullständigt flärdfritt.

Ändå kom i oktober 1961 två lyxversioner av hans ”brainchild”: Riley Elf och Wolseley Hornet.

Genom att dra ut bakdelen med ett par decimeter och förse fronten med en stående kylarmaskering förvandlade BMC:s husdesigner Dick Burzi Hundkojan till något som i alla fall i broschyren såg ut som en liten lyxbil. Argentinafödde Burzi var en trotjänare som börjat på Austin redan 1929 och låg bakom en förnyelse av formspråket på 1930-talet. Han var också mycket involverad i Austins 1950-talsmodeller.
 

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

I BMC-hierarkin placerade sig Riley aningen högre än Wolseley men bilarna var identiska – med undantag från grillens utformning och ytterligare någon detalj. I Sverige marknadsfördes bara Wolseley Hornet – och det under en mycket kort period.

I den mycket eleganta utviksbroschyren på svenska beskrivs Hornet som ”…familjebilen för den moderna familjen, som ser klokt på bilköpet. Hornet är det bästa beviset på att en bil inte behöver vara över fyra meter lång för att rymma hela familjen.”

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Hornet hade när den lanserades samma 848-kubiksmotor på 34 hk som i standardkojan, gummifjädring och trumbromsar. Lyxen var uteslutande ytlig, med kromlister runt hjulhusen och under sidofönstren, öppningsbara bakre sidorutor, tvåfärgs­lackering och en mer påkostad inredning.

I broschyren uppmanas spekulanten att verkligen utforska bilen: ”Och provlasta gärna en Hornet för att övertyga Er om hur mycket den rymmer.”
 

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

I själva verket var nyttan med den utdragna bakdelen endast marginell, gångjärnen stal mycket plats och den låga luckan gjorde det svårare att komma åt det lilla utrymmet.

Den stående grillen var monterad på den korta motorhuven, både ett effektivt hinder och en ständig skaderisk för den som ville ta en titt på den tvärställda motorn.
 

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

En Wolseley Hornet fanns utställd i BMC:s monter på Stockholms Bilsalong våren 1962, prissatt till 9 270 kronor inklusive accis. Det var nästan 3 000 kronor eller 50 procent mer än billigaste Hundkojan, 850 Basic, och bara några hundralappar mindre än den betydligt snabbare Coopermodellen.

Försäljningen blev ytterst blygsam i Sverige och inte heller i Storbritannien nådde Elf/Hornet några stora framgångar. Ändå fick modellerna bli först med flera detaljer som infördes långt senare på enklare kojor såsom 998-kubiks­motor, träpanel (Elf) och vevbara sidorutor.
 

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Totalt byggdes 28 455 Hornet och 30 912 Elf fram till 1969 då lyxkojorna fick se sig ersatta av den mer vardagliga Mini Clubman. Då var även Alec Issigonis i praktiken utmanöv­rerad från det som blivit British Leyland.

Wolseley Hornet – fenor för familjen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.