Nästa artikel
Zenders visioner
bilbyggarkonst

Zenders visioner

Publicerad 5 januari 2023 (uppdaterad 27 januari 2023)
Zender - mest kända för spoilers och tillbehör ville visa att man kunde bygga hela bilar också. Här går vi igenom dom - en i sänder.

För vanligt bilfolk är Zender förknippat med styling, spoilers och plastbitar att sätta på diverse bilar. Men Zender är långt mer än så.
Hans-Albert Zender började med att fixa fram tillbehör, stolar bälten och sådan till tävlingsbilar.  Året var 1969.  

Sedan växte det fort. Redan1974 hade man både Ford och Volkswagen på kundlistan. Zender utvecklade nya material, detaljer inom aerodynamik med mera åt dom. Nu tog stylingboomen också fart på allvar  och 1977 hade man återförsäljare i 40 länder!
På åttiotalet sålde man inte bara delar och kit, Zender startade även ett nätverk med bilhandel - Zender Exklusiv-Auto och blev återförsäljare för Ferrari och Maserati.

I mitten av åttiotalet blev Zender mer och mer involverad i industri och formgivning på ett globalt plan. Zender Industriprodukte blev en division - fordonsbiten lades i en del av bolaget som kom att kallas ZenTec Automotive.
Zenders verksamhet upphörde till stor del 2008, men en liten rest av det verkar finnas kvar än idag.

Så man hade alla bitarna i pusslet för att bygga sina egna bilar.  Dessa var aldrig menade för produktion, utan mer att ses som stilstudier eller experimentbilar.

 

Först ut var Zender Vision 1983. 

Vision var baserad på en Audi Quattro och motorn trimmade man lite grann tills den lämnade 300 hästkrafter. Den skall varit god för 270km/h.

På Frankfurtmässan 1985 stod Vision 2. En låg knallröd futuristisk skapelse. Nästan två meter bred men bara 107cm höjden. Men Vision 2 var ingen supersportbil, den hade inte ens någon motor. Det var en fullskalemodell som tagits fram för att optimeras med aerodynamik, diffuser och sådant.
 

Det gjordes även en spyder som kallades Vision 2C.

1987 var det dags för Vision nummer 3.

Om Vision 2 bara var skådebröd så var Vision 3 som visades upp 1987 en bil med bett.
Rörramskonstruktion där man placerade Mercedes 5,6 liters V8 i mitten. 
Vision 3 vägde 1350 kilo och sades ha en toppfart på 280+ km/h. 

Även på denna byggdes det en spider - Vision 3C

Den fjärde bilen i sviten hette inte Vision utan den kallades för Fact 4.
Den presenterades 1989 och var en avancerad bil byggd kring en kolfiber monocoque.
Drivkällan var Audis V8 som försågs med dubbla turboaggregat.  
450 hästkrafter och en matchvikt på 1100 kilo gav prestanda som räckte bortom 300km/h.

Två år efter Fact 4 visade man upp en spiderversion på den 1991.
Den skiljde sig på fler sätt än bara blivit av med taket, det var en helt annan bil. Karossen i kolfiber och aramid var kvar men undertill satt en stålrörschassi.  Motorn var också den en Audi V8, men i princip helt standard.

Nästa bil kom 1995 och kallades för Progetto Cinque. Skälet till det italienska namnet var att den byggdes på Alfa Romeo 75.

Sjätte bilen i ordningen hette Escape 6 och kom 1997. Det var en kompakt sportcoupé inte helt olik den kommande Audi TT. 
Motorn var Volkswagens VR6 på 2,8 liter och 174 hästkrafter. Det räckte till mer än väl i den 850 kilo lätta bilen.

1999 firade Zender trettioårsjubileum och man byggde en jubileumsbil. För det fick den heta Thirty/7.
Bilen hade ett monocoquechassi i aluminium och kaross i glasfiberplast.
Motorn var en 1,8 liters fyra med turbo och intercooler från Volkswagen Golf GTi.

År 2001 var det dags för den åttonde och sista Zendern.  Den kallades Straight 8 - men det har ingeting med motortypen att göra för den samt annan mekanik kom från BMW Z3 M coupé.  BMW-sexan på 3,2 liter gav 321 hästkrafter och det räckte för en toppfart på drygt 250km/ h. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.