Bild
Nästa artikel
Nytt fräscht nummer av Klassiker!

Nytt fräscht nummer av Klassiker!

klassiker 4/2015

Majnumret av Klassiker bjuder bland annat på en detaljgranskning av den allra första prototypen till Volvo P1800, en strömlinjeformad Hanomag Autobahn och en krispig BMW 518i E34. Dessutom får du lära dig att byta sufflett, hänga med när vår projekt-BMW poleras tillbaka till 1970-talet och besöka Real Rally i Kårsta som bygger historiska rallybilar.

I dagens trygghetsorienterade samhälle är det förutsägbara normen och det oväntade kaos. Vi är extremt lättskrämda och faller gång på gång för löpsedlarnas alla katastrofprofetior.
 
Det är centralt att en bil startar och tar dig dit du ska – så fort och obemärkt som möjligt. Bilen får gärna utstråla äventyr med grova däck, höjd markfrigång och tuffa plastdetaljer. Men den ska inte bjuda på några äventyr.
 
Men tillförlitlighet är en överskattad egenskap. Dessutom är den falsk – allting kan alltid hända. Oavsett hur väl du har förberett dig.
 
När du reser i en gammal bil får du räkna med trubbel. Du kan inte förutsätta att du kommer dit du tänkt, när du tänkt dig.
 
Du tar därför lite extra tid på dig för att inte behöva stressa, du tar krokigare vägar än vardagsbilisten, du stannar oftare. Och därmed upplever du mer – även om du trots allt kommer fram som planerat. 
 
Alla de resor jag har gjort med klassiska bilar har varit roliga, men särskilt kul har det varit något gick åt skogen. I alla fall efteråt.
 
Att plötsligt befinna sig liggande på sidan med en trehjulig Heinkel Kabine efter en överinspirerad manöver i en fiskehamn på Öland, att tillbringa natten på en brandstation i Herlev för att det kommit vatten i bensintanken, att stå på en öde väg norr om polcirkeln med en Rolls-Royce med brinnande bromsar – det är inget som går att planera i förväg. Men jag skulle inte vilja vara utan någon av erfarenheterna.
 

Dessutom kom jag faktiskt hem. Till slut.
 
 
Carl Legelius, chefredaktör Klassiker
 
 
Här är innehållet i Klassiker 4/2015 – i butik den 21 april!

 
Ögonblicket Kungsgatan
I Citroëns pampiga lokaler lanserades en ny modell 1934: ”7 pour la Suède”.
 
Objekt Analoga bilspel
Framtidssäkra spelkonsoler – fullt kompatibla trots minst 40 års ålder.
 
Guru Farbröderna Fiat
I Huskvarna uträttas storverk på små bilar – välkommen till Topolino-akuten!
 
Mäktig auktion i Paris
I vackra Grand Palais haglade buden när Bonhams höll auktion.
 
Volvo P1800 – försök ett
Den allra första prototypen hade många uppgifter – idag berättar den unik historia. Vi synar prototypkarossen som knackades fram redan 1957.
 
Quattro-byggaren
Fredrik Donner bygger vinnarbilar på beställning – helt efter kundens krav. Real Rally!
 
BMW 518i 1990
Stilren, avskalad och i ett fantastiskt originalskick. Vi provsmakar en bas-BMW.
 
Hanomag 130 Autobahn
Med självbärande och strömlinjeformad kaross var den en föregångare.
 
Projekt BMW 1502
Nybilsdoft
Klassikers BMW fick en spa-vecka i present. Kom ut som en ny varelse.
 
Stora träffguiden
Sommarens motorevenemang på ett bräde – nu är det bara att börja planera.
 
Våra klassiker
Saab 96 GL och 99 Turbo, Hudson, Citroën 2CV, Audi V8 och Jaguar XJ8.
 
Läsarklassiker Mercedes 200
Peter gjorde drömfyndet – under damm och smuts fanns en Kompakt i nyskick!
 
Obduktion Alfasud
Hur ser varvvillighet ut inuti? Vi plockar isär en ilsken boxer och analyserar.
 
Köpguiden Citroën XM
Framtidsformad farkost från Frankrike förför. Fatta!
 
Fixa själv Sufflettbyte!
Att byta sufflett rätt kräver kunskap. Julle hänger över axeln på proffset.
 
Volvo 142 E 1971
Speciellt utvald för den nordamerikanska marknaden – nu tillbaka i Norden.

Här kan du beställa Klassiker nr 4-2015 

20152004125224.jpg?itok=1XnvFCmc
 
Taggar: Aktuellt nummer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.