Bild
Nästa artikel
Saab Cars Magazine #6 – Peak performance!

Saab Cars Magazine #6 – Peak performance!

SCM 1/2021

Nu är sjätte utgåvan av Saab Cars Magazine här! Etthundratjugofyra sidor kvalitetstid med allt från 92 till 9-5X via 96, 99, 900, 9000 och 9-3. Köp den i en butik nära dig eller i vår webbshop!

Saab Cars Magazine 1/2021

Den sjätte utgåvan av Saab Cars Magazine finns i butik fram till den 31 juli men går också att beställa i vår webbshop.

I nya Saab Cars Magazine får Saabs sportbilsprototyp från 1964 ett nytt namn. Kanske ingen stor sak, men detaljer är viktiga i Sveriges Saabtidning. Ta det här med dödavinkelvarnare på Saab 9-5 NG. Den hann aldrig sättas i produktion före konkursen, något som inte hindrade experterna på Mannes bilservice att få just den funktionen i 9-5X. En bil som aldrig tillverkades!

Och hur är det med den tredje tonen, den som påverkar körkänslan i en Saab? Chassiexperten Magnus Roland i stor intervju. Bakljusen på en Saab 92A, de kom väl från flygplanen? Inte alls. De satt på lastbilar, ännu en detalj som SCM reder ut.

Du kan också hitta detaljerade artiklar om Saab 900. Vilken ska du köpa? Hur många finns det kvar? Och det faktum att Pat Moss var en mycket skicklig ryttare är en detalj som förklarar hennes enorma rallyframgångar. SCM:s projektbil består enbart av konstiga detaljer – så har den också chassinummer 19.

När Per Eklund skulle svetsa buren till sin monstruösa backracer fick han åka till England för att kunna kröka rören, har du koll på den detaljen? Sportbilen som bytte namn? Jo, Sixten Sasons prototyp har alltid kallats Catherina i alla artiklar, i alla böcker sedan 1960-talet. Där blev det lite fel – svaret står ju klart och tydligt på instrumentpanelen. Catharina!

Saab Cars Magazine är 124 sidor av underbara detaljer. I butik nu!

Saab Cars Magazine #6 – Peak performance!
Kisande rubinblick bakåt. Det svaga skenet av en Saab 92A. Den som hade bakljus från ett flygplan … eller?
Kisande rubinblick bakåt. Det svaga skenet av en Saab 92A. Den som hade bakljus från ett flygplan … eller?
Vinnaren skriver historien. Men historien är full av sidospår och oväntade vändningar – som när Saab på 1960-talet skulle bli sportbilstillverkare! Två prototyper konkurrerade i ett projekt som döljer både bitterhet, svek och pur genialitet. Men hur mycket tävling var det egentligen mellan Catharina och MFI-13?
Vinnaren skriver historien. Men historien är full av sidospår och oväntade vändningar – som när Saab på 1960-talet skulle bli sportbilstillverkare! Två prototyper konkurrerade i ett projekt som döljer både bitterhet, svek och pur genialitet. Men hur mycket tävling var det egentligen mellan Catharina och MFI-13?
Saab 99 hade knappt hunnit bli en vanlig polisbil i Sverige innan den dök upp i Klippiga bergen. I flera decennier körde polisen i amerikanska Aspen och Vail Saab.
Saab 99 hade knappt hunnit bli en vanlig polisbil i Sverige innan den dök upp i Klippiga bergen. I flera decennier körde polisen i amerikanska Aspen och Vail Saab.
Tre dagar i Ickford med makarna Erik och Pat Moss Carlsson.
Tre dagar i Ickford med makarna Erik och Pat Moss Carlsson.
Saab 98 var ett försök att blåsa liv i en ålderstigen modellserie men det enda som finns kvar idag är en unik prototyp. Vi plockar ut den från museet och låter den besöka den verkliga världen. Snart inser vi dess storhet.
Saab 98 var ett försök att blåsa liv i en ålderstigen modellserie men det enda som finns kvar idag är en unik prototyp. Vi plockar ut den från museet och låter den besöka den verkliga världen. Snart inser vi dess storhet.
Med en Saab 900 Turbo i garaget har du inte bara en särdeles cool bil. Du äger ett monument över en epok i Saabs historia. En stolt representant för den svenska nationens lätt uppblåsta självbild från en tid då vi var bäst, störst och vackrast. Men håll koll på bärarmsinfästningarna.
Med en Saab 900 Turbo i garaget har du inte bara en särdeles cool bil. Du äger ett monument över en epok i Saabs historia. En stolt representant för den svenska nationens lätt uppblåsta självbild från en tid då vi var bäst, störst och vackrast. Men håll koll på bärarmsinfästningarna.
Det kaxiga målet att fånga 900 stycken Saab 900 på bild under ett år visade sig omöjligt. Istället insåg vi hur sällsynt modellen har blivit. Här är i alla fall 100 stycken! Är din med?
Det kaxiga målet att fånga 900 stycken Saab 900 på bild under ett år visade sig omöjligt. Istället insåg vi hur sällsynt modellen har blivit. Här är i alla fall 100 stycken! Är din med?
Saab Cars Magazine #6 – Peak performance!

Saabandan
Saab 95 1959 och 99 custom!

Saab 9-5X!
En modell som aldrig hann produceras. Det hindrade inte Oskar Persson att skapa sin egen tolkning.

Summan av laster
När Saabar tog rygg på Scania. 

Så renoverar du din läderratt
Ingen Saab Sport & Rally-ratt skall någonsin slängas.

Holgers 92: Matt och lingonröd
Vilket skönt skick på en tidsmaskin. 

Grundligt underhåll: Saab 900
Det mesta klarar du att göra själv. Julle visar knepen.

Projekt 92.019
Oj, det krävdes ett helt nytt golv i vår projektbil!

Catharina vs MFI-13!
Sasons bil får nytt namn när arkiven berättar den sanna historien. Vad hände bakom kulisserna när Sonett II projekterades?

Coola cops kör Saab
Det perfekta tjänstevapnet i Aspen, Colorado.

Pat Moss – rallydrottningen!
Så här såg vardagen ut med maken Erik Carlsson hemma i Ickford 1963. Full fart!

Köpguide: Saab 900 Turbo
Så köper du rätt Turbo.

Alltid plats för en 900 till!
Martin Boglind har förstått att Saab 900 är en bristvara. Så han satte igång och rädda trubbnosar i mängd.

Niohundra niohundror?
Nix. Det gick inte hur mycket vi än spanande. Men hundra blev det. Är din med?

Per Eklund i Pikes Peak
Med små omständigheter skapade rallylegenden och hans team en vinnarbil. Och vann gjorde den, 9-3 Viggen extra allt.

Kan du namnen på alla Saabmotorer?
Hög tid att plugga på. Här är hela gänget, från två till åtta.

Intervjun: Magnus Roland
Legendarisk chassi-ingenjör och teknikfilosof. Bilkörning är en känsla, men än mer en vetenskap. Häng med i svängarna!

Mannes bilservice
Här är det Saabanda från morgon till kväll när kunder från hela Sverige vill få sin ganska nya Saab ompysslad.

Äntligen utsläppt: Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi.

Dessutom Saab-O-rama, en Saab 99 bakom en brädhög och mycket, mycket mer!
 

Saab Cars Magazine 1/2021

Den sjätte utgåvan av Saab Cars Magazine finns i butik fram till den 31 juli men går också att beställa i vår webbshop.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.