Nästa artikel
Smal men bred Volvoträff!
Träffreportage

Smal men bred Volvoträff!

Publicerad 31 augusti 2022
Det som en gång var Sveriges vanligaste bil var inte bara vanlig utan den enda bilmodellen när Volvoträffen 240-dagen hölls i Karlshamn.

För femte gången hölls 240-dagen på Östra Piren i Karlshamn den 27 augusti. Konceptet har varit detsamma sedan den första träffen 2016: En träff bara för Volvo 240/260 som är gratis för deltagarna men där en insamling sker för Barncancerfonden.

I år kom 80 bilar, inte bara från Sverige utan också bland annat Danmark, Norge och Tyskland. Priset för den som kört längst till träffen gick till ägaren av en mycket rosa 240 som körts 120 mil enkel resa till Karlshamn från Norge!

Trots att träffen bara är för en enda bilmodell så visar den på en fantastisk bredd, inte bara för vad Volvo 240 kunde vara. Här fanns allt från den tvåsitsiga varuvagnsversionen till en limousine. Det är en av de sist tillverkade 264 TE och har tidigare varit officiell limousine för norske kronprins Harald.

Men bara Volvo var det ändå inte, i den här 242:an från 1975 är motorn från en helt annan svensk biltillverkare!

I skrivande stund har 240-dagens insamling till Barncancerfonden gett 37 000 kronor. Arrangörerna har redan börjat planera så smått inför nästa års träff som sannolikt kommer att hållas lördagen 12 augusti.

Volvo 240 - Klassikers samlarserie #17

SVENSKTOPPEN!

240-serien gick rakt in på en förstaplats i den svenska försäljnings­statistiken. Även utomlands sålde 240 bra och blev för många definitionen av Volvo. Här är Klassikers bästa artiklar om Sveriges mest tillverkade bilmodell!

INNEHÅLL:

Volvo 240 – designarbetet
Nitton år utan större formsvackor. Vi detalj­studerar designen på Volvos största succé. Från underbett till turbohett! (Klassiker 10/2014)

Köpguide De sista årsmodellerna
Garanten för stabilt oproblematiskt svenskt familje­liv kan köpas för pengar! (Klassiker 6/2013)

Udda variant Gasbilen
Redan för 40 år sedan experimenterade Volvo med alternativa drivmedel. (Klassiker 1/2008)

Volvo 244 DLS
Östberlins gator skulle bli lite tjusigare. Då ­beställdes 1 000 Volvo. (Klassiker 7/2013)

Volvo 244 vs Mercedes 200
Mjuka färger på bilar för mjuk körning. KundeVolvo matcha kvalitetsgiganten Mercedes?(Klassiker 10/2014)

Grupp A DTM-vinnaren!
1985 var året då den flygande tegelstenen regerade på Europas banor. Här är Per Sturesons vinnarbil från DTM! (Volvoklassiker 2019)

Hemligheten 242 GTC
Prototypen med kaross från 262C, inredning från 242 GT och nådde aldrig offentligheten. Inte förrän nu. Unikt material! (Volvoklassiker 2017)

Renoverad Volvo 244 GLE
Joakim valde årsmodell och bokstavsbeteckning med omsorg. Sedan var det bara att börja svetsa. (Klassiker 2/2017)

Köpguide Volvo 245 Turbo
Om Volvo är synonymt med kombi så är 80-talsbilar lika med turbo. Vad kan då vara bättre än 245 Turbo? (Klassiker 8/2017)

Fixa själv Kamremsbyte
Volvo har inte en kamrem i höghållfast stål. Det händer faktiskt att den måste bytas. (Klassiker 6/2011)

Fixa själv Montera Air Condition
Det är mycket jobb för lite luft. Men vi provar att flytta en luftkonditionering till Fredrik Nyblads Volvo 240. (Klassiker 7/2018)

Sverigespaning efter 240
Vi tar tempen på Sveriges 240-bestånde 25 år efter nedläggningen. Och så köper vi en egen. Eller förresten vi köper två! (Klassiker 3/2018)

Volvo 242 GT 1978
Släpp sargen hockeymorsor, nu är Volvo kul igen! 242 GT var en helomvändning som ledde Volvo in i en roligare framtid. (Klassiker 2/2019)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Volvo 240 ur Klassikers produktion. Artiklarna är publicerade mellan 2007 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.