Nästa artikel
Trippelträff i Frukostklubben!
Träffar

Trippelträff i Frukostklubben!

Publicerad 21 augusti 2023
Lördagen den 19 var det inte mindre än tre Frukostklubbar igång samtidigt. I Göteborg, Edsbyn och Västervik var det morgonpigga bilentusiaster som ägde gatorna.

Än är inte sommaren över! För Frukostklubben ångar på. På Götaplatsen i Göteborg var man först ut med några timmar men både i Edsbyn och i Västervik rullade bilarna in lite senare. För Veteranfordonsklubben i Tjust och Hälsinglands Fordonsveteraner var det sista träffarna för säsongen och båda arrangörerna avslutade i topp: I Edsbyn toppade man fjolårssiffran med råge och i Västervik var det rekord – dessutom med både mopeder och veteranbåtar (!) på plats.
I Göteborg finns det en chans kvar, den 23 september, och arrangören Calle Berntsson hälsar alla välkomna – kanske går det att tangera rekordet från lördagen? Då var Götaplatsen knökad, med hundra roliga bilar!
Kolla på Frukostklubbens sida – där finns alla datum, tider, platser och kontaktuppgifter du behöver.

Blandningen är en av tjusningarna med Frukostklubben – från små ettriga britter till folkabussar och nyare entusiastbilar; som här på Götaplatsen.

I Västervik har man nära till vattnet så veteranbåtar ansluter också. AMC Pacer var en av cirka 30 bilar som kom.

I Edsbyn låg det lite, lite höst i luften men vad gör väl det när solen skiner och man får kolla under huven på en Amazon.

Bred om baken! Porschen alltså, inte Poseidon som hade fått skumbad av någon nattlig rumlare på Avenyn.

Västerviks kommun visade upp sin brand-Duett som levererades till Gamleby brandkår 1963. Duetten firar ju 70 i år.

Så lika men ändå så olika – men rufs i håret och körglädje har de gemensamt; MGB och Alfa Romeo Spider.

Det är fritt fram för motorcyklar i Frukostklubben också; i Edsbyn fanns både BSA och Rex.

Allt annat än en dussinbil: Studebaker Conestoga vid hembygdsgården i Öjeparken i Edsbyn.

Svenska Volvo 140-klubben ställde upp med kaffe och bullar den här Frukostklubbmorgonen på Götaplatsen – och hade förstås med sig ett antal fina bilar.

Köp senaste tidningen i vår webbshop!

Ur innehållet #7.2023

Sverigeresan Jowett Javelin 1951
Gnällbältet – existerar det? Vi undersöker saken i en oerhört smaklig britt med försprångsteknik.

Moped Victoria Vicky 1957
Smäcker och stabil på samma gång – vardagen blir vänligare med en Victoria Vicky!

Ögonblicket Svampen växer
Ett landmärke under uppbyggnad. En Mercedes och en VW hastar förbi när Svampen tar form i Örebro 1957.

Volkswagen K70 1973
Gökunge eller guldägg? När NSU gick upp i Volkswagen ingick en färdigutvecklad modell – bara att förse med VW-emblem! Thomas har tre stycken – den minst använda har bara gått 568 mil!

Olofsfors – vilken uppslutning!
Alla tidigare besöksrekord slogs när träffen på Olofsfors Bruk anordnades för nionde gången.

Automobilia Michelingubbar
Att samla Bibendum är en stor hobby och inträdesbiljetten billig – däckgubben används fortfarande.

Läsarnas Klassiker
Johan har ekonomitrimmat sin Dodge Charger, Klara har uppfyllt drömmen om en egen Volkswagen, Jimmy njuter av sin användbara Saab 99 och Börje har fått fart på sin gamla Peugeot 404 pickup som stått sen 80-talet.

Mazda MX-5 Miata 1990
Hetaste bilen sommaren 1990, här är historien om hur världens mesta sportvagn letade sig till Sverige.  

Broschyren DKW Junior
Fenor, panoramaruta och bred grill – DKW:s mål var att sno köpare från Volkswagen med moderna attribut.


Våra Klassiker
Claes satsar på en utslätad tillvaro, Carl behåller lugnet, Fredrik sitter säkert och Skorpan luras igen.

Hobbyn & jag Bentley Eight
Sam Glover ville bara komma hem från Tyskland. Lösningen blev en risig Bentley för en spottstyver.

Fixa själv Weberförgasare
Jon Remmers vill montera två Weber i sin Volkswagen. Men först en ordentlig renovering.


Evenemang Sommarens träffar
Veckoträffar, marknader, rallyn och andra spännande evenemang – kolla in vår träffkalender!

Klassikerguiden Volvo P1800
Den fanns med många olika modellbeteckningar men gemensamt är formglädjen och bruksvänligheten.

Mitt liv i bilar

Från Morris Minor via Alfa Romeo GTA och Ferrari till Porsche Cayman. Gör som Björn och berätta om din bilkarriär i bilder!

Guru Sir M elkonverterar klassiker
Det är rent, snyggt och luktfritt i den lilla verkstaden i Östergötland. För 400 000 kronor får du din klassiker eldriven.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.