Bild
Nästa artikel

Åländsk fest för Ford-fantaster

Eurofordträff i Mariehamn

Spartanska Escorter, lyxiga Granador och välrenoverade Taunusar blänkte i kapp i Badhusparken i Mariehamn när den sjätte nordiska EuroFord-träffen arrangerades i augusti.

Årets evenemang samlade ett brett urval av bilar från främst 1960-, 70- och 80-talen, totalt drygt 40 bilar.
 Även om arrangörerna är nöjda med träffen som helhet så hade man hoppats på fler bilar. Träffen ordnas alltid första lördagen i augusti och är öppen för alla slags europeiska Fordar, oberoende av ålder.
– Det finns ett stort antal märkesentusiaster i närområdet i Sverige. Vi har kontakt med många av dem, men tyvärr får vi inte hit den stora volymen, säger Fordklubbens ordförande Kjell Åke Söderlund.

Till lördagens utställning kom trots allt några förstagångsbesökare både från Sverige och Finland, däribland en Taunus Coupé och en Mondeo ST220 från Linköpingstrakten.
Söderlund framhåller att det är både enkelt och förmånligt att resa till Åland med färja, i synnerhet från Mälardalen.
– Vill man inte övernatta så går det att åka hit bara över dagen.
Olli Kaukonen från Suonenjoki i Finland belönades för den längsta körsträckan till träffen, 600 km enkel resa. Han har varit med tidigare och belade även två andra topplaceringar. Hans Cortina GT från 1966 har byggts om i 30 års tid och har förutom tvåliters turbomotor samt femväxlad låda, även skivbromsar runt om, servostyrning, eltaklucka och tonade onepiece-rutor med elhissar.
Staffan Bergdahl från Örebro tillhör de trogna utställarna. I år deltog han med en beige Capri II från 1978 som han hittade i vintras.
– Den hade stått avställd sedan 1988 och efter tvätt och vaxning så är den som ny. Helt otroligt att folk inte använder bilarna.
 
Den modifierade klassen vanns av Bosse Söderlund från Åland som ställde ut sin ungdomsbil, en Anglia 1962 som han sparat i 80-talsskick. När han tog fram den i fjol, efter drygt 20 år i förvaring, så räckte det med rengöring och bromsrenovering för att få fart på retroklassikern. Den vinröda lacken är fortfarande blank och de skålade Cobra-stolarna har sällskap av ett kortat baksäte från en Capri GT. Breda däck på kromfälgar avrundar helheten.
Publikens pris gick till åländske Pelle Söderlunds pedantrenoverade röda Taunus 17M P3 1964 som är en återkommande favorit. Dagens mest udda bil var en Zodiac Estate 1969, ett specialbygge som sålts ny vänsterstyrd i England för att användas som kamerabil på engelska vägverket. Via Danmark har bilen hamnat i Nyköping.
 
Anledningen till att Ford-klubben och träffen har etablerats just på Åland är att märket från början av 1960-talet var marknadsledare i 30 år. Anglian, Taunus 1971-75 samt 80-talets Escort och Sierra var verkliga storsäljare i öriket. Eftersom de åländska vägarna inte saltas på vintern och körsträckorna blir rätt korta, så bevaras bilarna nästan i evighet. Därför finns det fortfarande rostfria bilar som tas om hand.
Klubben har ett 70-tal medlemmar och ordnar under sommarsäsongen fikaträffar var tredje vecka. En egen kalender och gott samarbete med den lokala Ford-handlaren ger förutsättningar för en aktiv verksamhet.
Jonny Mattsson
 
Taggar: Träffreportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.