Nästa artikel
Full fart i Klassikersprinten
Träffreportage

Full fart i Klassikersprinten

Publicerad 18 juni 2008 (uppdaterad 17 juni 2010)
Klassikersprinten i Skepptuna den 15 juni bjöd på en härlig kombination av rallysprint med historiska rallybilar och bilutställning. Föraren Torsten Andersson och kartläsaren Fredrik Farsfalk var snabbast i tävlingen som avgjordes i tre heat på en 2,5 km lång sträcka.
Att göra något helt nytt kan göra den självsäkraste person lite nervös. Den 15 juni slängde sig Klassiker och Skepptuna MK ut i det okända och arrangerade Klassikersprinten tillsammans. En bilträff med tre ben, en rallysprint med klassiska bilar, entusiastbilsparkering och bakluckeloppis. 33 rallybilar gjorde upp om Klassikersprinten, 75 härliga bilar stod utställda och så långt är vi jättenöjda. Men i ärlighetens namn så blev det inte så mycket av bakluckeloppisen, tre försäljare kom så konkurrensen om alla som gick mellan depåområdet och entusiastbilsparkeringen var inte hård.

Själva rallytävlingen gjordes upp på en 2,5 kilometer sträcka. Först en knixig del på Skepptunas Folkracebana, sedan en något snabbare del i en skog och slutligen en betydligt snabbare del med två ganska långa rakor. Tävlingen gjordes upp i tre heat och de två bästa tiderna räknades. Snabbast var Torsten Andersson och Fredrik Farsfalk från MK Rimo i deras Opel Ascona. För två år sedan rullade Torsten med bilen och det här var premiärtävlingen efter renoveringen.
- Det här var en provkörning inför Midnattssolsrallyt så vi kan se att grejerna funkar, säger Torsten Andersson. Det var riktigt roligt att köra med kombinationen av krokigt och snabbt.
Det var inte bara nypremiär för bilen, det var också första gången som 13-årige Fredrik fick åka med sin pappa Torsten som kartläsare.

Men snabbast är inte allt tycker vi på Klassiker, därför delade Klassikerredaktionen ut ett särskilt pris till den bil som vi tyckte hade det lilla extra. Priset gick till Jan Stenberg och Leif Lindströms Opel Ascona A 1972. Även den var ute på sitt premiärrally efter en omfattande renovering. Den har samma breddare som Walter Röhrl hade på sin Opel Ascona vid den här tiden och lackeringen är också rätt för den här perioden.
- Den har gått som rallybil sedan 1990, men 1995 rullade de dåvarande ägarna två gånger med den och den blev stående, berättar Jan Stenberg. Det fanns inte en rak millimeter på den. Vi blev klara med den i januari och det här var riktigt roligt att köra, men det är nära in på Midnattssolsrallyt om man skulle ha stövlat ut i skogen med bilen.
En som inte alls vågade köra var 2006 års vinnare i Midnattssolsrallyt, Tony "Roten" Jansson som sågs smyga runt i depåområdet och han förklarade att han inte vågade riskera att något skulle gå sönder inför årets Midnattssolsrally.

Klassikerredaktionen visade upp några av sina egna bilar, mest uppmärksamhet fick förstås Claes Johanssons Saab 95 husbil, för evenemanget lämpligt nog försedd med rallyfjädrar. Tävlingsledaren Lars-Erik Hoverberg från Skepptuna MK var nöjd med arrangemanget.
- Ja, det har varit jättetrevligt. Många säger att de ska komma tillbaks nästa år.
Vill du se hela resultatlistan för Klassikersprinten, klicka på länken längst upp i nästa spalt.

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.