Bild
Nästa artikel

Klassikersvängen, ett smakprov

Träffreportage

Några av deltagarna och dess bilar som rullade in på lördagmorgonen på Grytsbergs säteri.

Kommentarer

#1
ZR1-Kopian
2013-09-16 21:30

Varför vara så hård med 1989 års modell? Speciellt nu när ni tar steget in i 90 talet (vilkcet jag tycker är mycket bra!) Tycker att ni ska ha en rullande 20 års Gräns och inte skriva lika mycke om bilar äldre än 1960!

Blir det någon Premiär för träffpunkt 90 och när kommer bilderna från träffpunkt 80?

#2
Magnus Ekelund
2013-09-16 22:03

En intressant frågeställning av "ZR1-Kopian", Träffpunkt 80 blir ju inte tidstypiskt 80-tal om man börjar blanda in Volvo 850 och och andra 90-talare. Däremot skulle man kanske under några års tid ha ett speciellt område/parkering för "fina" 90-talare som är 20 år och äldre d.v.s. om man tillämpar detta från nästa år skulle bilar upp till och med 1994 års-modell vara accepterade på 90-tals parkeringen.
Runt år 2017 är nog tiden mogen för ett renodlat Träffpunkt 90, kanske i samband med TP80, men att man delar av området för de två olika årtiondena.

#3
ZR1-Kopian
2013-09-16 22:27

Förlåt, jag var lite otydlig

Med att Klassiker e onödigt hårda med 1989 på klassiker svängen! många tidiga 90talare är ju 80 tals modeller som kvalar in på T80 och är över 20 år gamla!

Jag skulle hellre se att de permanent lägger ner T70 och sen kör ett renodlat T80 och T90 separat, frågan om säteriet verkligen skulle kunna ta både T80 o T90 samtidigt?

#4
Magnus Ekelund
2013-09-16 22:35

ZR1, jag förstår hur du menar, och håller med dig, 80-talsmodeller tillverkade i början av 1990-talet som t.ex. Volvo 240 och Saab 900 bör vara tillåtna i Klassikersvängen. Vad det gäller T70, så tror jag inte att det arrangemanget återkommer, då de bilarna i allmänhet är accepterade på vanliga veteranträffar numera. 80-talarna är i många fall inte riktigt accepterade ännu på vanliga veteranträffar (med vissa undantag). Om ca 8-9 år är det nog dags att lägga ned T80, då kommer istället frågan om Träffpunkt 00 vara aktuell ;-)

#5
ZR1-Kopian
2013-09-16 22:43

Jag hade faktiskt tänkt att Delta i Klassiker svängen, men då min klassiker hamnar just under kategorin "80tals modeller från tidiga 90 talet" så blev de inge men de vore kul att delta me den!

#6
Fredrik Johansson
2013-09-17 07:04

ZR1-kopian> Har du pratat med Klassiker då eftersom du säger att dom är så hårda på just årsmodell 89? Har du en 80-talsmodell som levde en bit in på 90-talet tror jag inte det hade varit några problem för dig att få ställa upp, nu blev det inget för mig men hade tänkt åka med min 205 GTI -91 och det hade inte varit några problem.

#7
Claes, redaktionen
2013-09-17 14:17

Hej Magnus & ZR1-Kopian

Vårt grundmotto är att alltid ha en välkomnande attityd. Klart T80 ska vara en träff för 1980-talsfordon, även sådana som råkar vara tillverkade en bit in på 1990-talet (eller komna från 1940-talet). Men att dra stenhårda gränser för skick, årsmodell si eller så är inget vi vill hålla på med. Det har hittills inte inneburit några problem. Våra gäster ställer sin bil där de känner att den hör hemma. Vi har ju fina ytor även för "övriga entusiastbilar" både äldre och nyare. Likadant med Klassikersvängen. Prata med oss så löser vi det mesta.

Vi har själva varit på så många träffar genom åren där man som besökare mer betraktas som ett logistikproblem än som en välkommen gäst. Och så vill vi inte ha det.

Tanken på en 1990-talsträff är förstås lockande – är tiden mogen? Vad tycker ni? Att vi tog med vår nyköpta Volvo 850 GLT ser vi lite som ett sätt att pejla intresset.

Träffpunkt 70 kan mycket väl återkomma. Vi har absolut inte lagt ner det permanent. Vi älskar sjuttiotalare. Men vi har väldigt begränsade resurser att arrangera hur många träffar och rallyn som helst. De senaste åren har vi därför valt att koncentrera oss på T80 samt Klassikersvängen – ett veteranrally som vi själva skulle vilja köra.

Mvh

Claes Johansson
Klassiker

#8
ZR1-Kopian
2013-09-18 19:28

Jag Tycker att Tiden börjar bli mogen för 90 talare, speciellt Tidiga.

Skulle gärna vilja se Klassiker skriva lite mer som 80/90 tals bilar o lite mindre av äldre än det

#9
Johan Ed
2013-09-18 22:52

Visst kan även 90-talare vara klassiker, men man bör vara varsam för att inte urvattna begreppet klassiker. Tex. bör bilen vara minst 20 år gammal för att kvalificera sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.