Bild
Nästa artikel

Klassisk inledning på motorveckan i Lycksele

Träffreportage

Anders Linné ger oss en kortfattad redogörelse från Motorveckan i Lycksele

För oss norrländska motorentusiaster så har numera motorveckan i Lycksele i slutet av juli varje år en given plats i sommarplaneringen. Detta år passade jag på att lufta min egen Saab 95:a från 1962 och besöka motorveckans första evenemang, som numera traditionsenligt är en klassikerträff för europabilar. Träffen är den enda av denna storlek  för europabilar på dessa breddgrader. Till årets träff på Gammplatsen i Lycksele hade över 200 fordon sökt sig och många märkes- och modell-klubbar fanns representerade.

Mest intressant tycker jag att bredden av olika märken och modeller blir på denna träff. Äldst på plan detta år var en Volvo PV 652 från 1932 och mest exklusiv på många sätt var den röda Ferrari F40 som är hämtad från mina och många andras bildrömmar från ungdomen. Det som slår mig med F40:an i verkligheten är hur oerhört låg och bred den är och jag undrar hur det egentligen går att köra med den på tjälskadade vägar som det finns gott om i dessa trakter. Exklusiv på ett helt annat sätt var den Volvo 245 GLT från 1981 som var till salu på träffen med B28E motor monterad från fabrik och ett brukskick som bara 28 000 mil på norrländska inlandsvägar kan skapa. Prislappen på 10 000 kr eller byte körklar PV kändes inte helt oäven. Mest näpen var den röda Citroen AMI som med en fransk självklarhet hittat sig en egen plats på området.

Klassikerträffen för europabilar på motorveckan i Lycksele kan sammanfattas med att den lockade fler bilar än någonsin och trots soligt men mycket kylslaget väder så var stämningen på topp bland både utställare och besökare.   

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.