Bild
Nästa artikel
Lyckad premiär för Fordonsfestival  i Eskilstuna

Lyckad premiär för Fordonsfestival i Eskilstuna

Träffreportage

Bo Lindman delar med sig av hur en helt ny träff; Fordonsfestival - En historisk kraftsamling, gick av stapeln.

Fordonsfestival är mer än en vanlig träff, utan även ett samarbete mellan museum och samlare som visar upp svensk fordonshistoria i ett brett spektra. 

Startpunkten var Munktellmuseet i centrala Eskilstuna där en fordonsparad utgick till utställningsområdet, Volvo  Construction Equipment democenter strax utanför staden.  

Besökarna fick här en närmare presentation av de cirka 40-talet fordon och maskiner som ingick i paraden. En underhållande maskinshow stod Volvo för, innan deltagarna fritt kunde kika närmare på alla historiskt intressanta fordon, som i huvudsak representerade de sju samverkande museernas samlingar. Här märktes en Bolinder Munktell traktor från 1916 som för dagen drev Sveriges Vägmuseums stenkross vid det fiktiva vägbygget där man med väghyvlar och lastbilar demonstrerade hur ett vägbygge gick till när det begav sig. 

Munktellmuseet och Volvo BM var som sig bör i hemstaden välrepresenterade, bland annat den epokgörande dumpern ”Gruskalle” från 1966. Scania Museet i Södertälje deltog också med flera fina fordon som ”Bryggarbilen”, en Scania-Vabis modell 314 från andra halvan av 1920-talet.  Världens äldsta ännu existerande Volvo PV 831, mer känd som ”Suggan” från första tillverkningsåret 1950 bidrog Museispårvägen i Malmköping med, utöver ett flertal bussar. Från Eskilstuna Stadsmuseum bidrog man med en av Festivalens två ASEA el-lastbilar från 1940-talets krigsår. Östra Södermanlands Järnvägar hade med sig både en tidig Volvo-rälsbuss och Lesseboloket från 1891. Ett ännu äldre lok, som dessutom bjöd besökarna på en åktur var ”Förstlingen”, det första tillverkade och använda loket i Sverige från 1853. Även om det här handlade Munktellmuseets detaljtrogna sentida rekreation.



Det kanske hos besökarna mest uppskattade fordonet var nog militärfordonsmuseet Arsenalens pansarbandvagn PBV 302. I varje fall var det uppskattningsvis mer än 300 av besökarna som tog chansen att prova på att åka med i detta välkända svenska pansarskyttefordon.  Utöver de medverkande museernas fordon, bidrog ett flertal privata samlare med sina intressanta och ofta mödosamt renoverade fordon. Bland dessa märktes bland annat Peter Carlsson fint renoverade Volvo F88 trailerdragare, liksom Hans Olofsson Åkeris imponerande Scania-Vabis Regent LS71 från 1957.


Arrangörerna var mycket nöjda med premiären av Fordonsfestivalen, och detta är startskottet för ett unikt och mer utvecklat samarbete mellan de sörmländska fordonsmuseerna. Ett projekt som det kommer att bli intressant att följa upp i framtiden.

Taggar: Träffreportage, Hem

Kommentarer

#1
S.Martin
2012-07-04 22:39

Har Scania ett museum? Är det öppet för allmänheten?

#2
Alexander Brämberg
2012-07-05 10:52

Finns ett Museum, tror att dte är officiellt, det finns lite tåg och annat också i södertälje vid huvudkontoret. har varit där 2 gånger

#3
Nilsson Per
2012-07-10 17:08

Ja, Scanias musèum var i alla fall öppet för allmänheten när jag var där för precis ett år sedan. Jag sökte på nätet. Gratis inträde var det med :)

#4
S Lindén
2012-07-11 00:03

Synd att det tydligen förbigick Klassikers utsände att den andra av två ASEA-lastbilar som visades är den enda regade och körbara av dom två, den tillhör Aros Motorveteraner i Västerås och kördes till och från E-tuna för egen maskin. Detta är den större av dom två typer som ASEA byggde under kriget och är den enda bevarade av den typen. Se www.Arosmotorveteraner.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.