Nästa artikel
Volga M24 i nöd
våra klassiker

Volga M24 i nöd

Publicerad 29 mars 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Utryckningsläge: Ett stycke okörbar Volga riskerar att gå på skroten. Magnus Björkquist fixar biffen.

”Du har ett nytt meddelande.” Denna välkända mobilsvarsröst lät informera om att chefredaktör Carl Legelius hade blivit uppringd om en Volga i Uppsala som omgående behövde omvårdnad. Carl känner till min vurm för öststatsbilar, så att ringa till mig kändes väl självklart.

Så här låg det till. Stefan, Anna och deras två barn hade sommaren 2007 rest till Annas föräldrar i Litauen. Väl där hade familjens bil rasat samman. Nu var goda råd dyra. Semestern var snart slut och Golfens automatlåda skulle inte hinna repareras. Mängden packning och prylar var enorm så att åka tåg eller flyg hem var inte att tänka på.

Annas far kom då på idén att köpa en bil i Litauen för att ta sig hem med. Som mångårig ägare till en Volga M24 blev bilvalet lätt. En -77:a inhandlades och hemfärden kunde genomföras utan problem.

Anna fortsatte sedan att köra Volgan hemma i Sverige tills en dag våren 2008 då kopplingen helt abrupt slutade fungera. Bilen ställdes då undan på Stefans jobb. Där stod den fram till för några veckor sedan då någon chef kom på att kolla upp alla parkerade bilar på Stefans arbetsplats.

”Flytta på ryssbilen eller så bogserar vi bort den!” Stefan som är Klassikerläsare lyfte då luren och kontaktade Carl. Som kontaktade mig. Som gick igång.

Jag känner två Björnar. En med körkortet nedlusat med bokstäver, bland annat BE, och en annan som äger ett biltransportsläp. Efter att ha bokat upp den ene Björnen och hans Audi samt den andre Björnens släp så stod den ljusgråe snart i garaget efter en solig hemtransport från Uppsala.

Det var det lätta. Det som nu skall göras kan bli lite krångligare:

a) Få igång bilen. Det kommer ingen bensin till förgasaren. Kanske har bensinpumpen fallerat eller någon slang torkat ihop.

b) Fixa kopplingen. Den är hydraulisk så kanske är det en cylinder som sprungit läck.

c) Registreringsbesiktiga.

En första kontakt är tagen med MHRF som har pekat vidare till en bilimportexpert på Bilprovningen. Det här kan bli en hård nöt att knäcka. Det finns ingen M24 registrerad i Sverige. Den har aldrig sålts i Sverige och är således aldrig typregistrerad här.

Det som förhoppningsvis kan underlätta är att bilen är intagen från ett annat EU-land. Det skall ju, som bekant, råda fri rörlighet mellan EU-länder. Hoppas inte Volga M24 är undantagen från den rörligheten.

Följ utvecklingen i Klassiker!

Inga sura miner när Magnus surrar Volgan (i grillen) och drar iväg.

GAZ Volga M24 1977

Ägare: Magnus Björkquist, skribent

Släpar efter: Volvobilar, mopeder, smutstvätt och disk

Drar iväg: Volgafetischismen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.