Nästa artikel
Storsimcan som inte blev
svar på nöten

Storsimcan som inte blev

Publicerad 14 april 2013
snabbt avklarat, simca 929 hette den såklart.

Eller egetligen inte, projet 929 var arbetsnamnet för modellen och inte helt säkert att den skulle fått heta Simca i slutändan heller. Chryslers äventyr i europa är i efterhand ökända för en rad felsatsningar och felgrepp, till och börja med var det kanske inte en helt lysande affärsidé att köpa upp konkursmässiga tillverkare för en storsatsning på europamarknaden. I slutet av sextiotalet höll Simca med Chryslers bistånd på att ta fram en ny stor-Simca. Man kom såpass långt att tre fullskalemodeller togs fram för utvärdering, 929XA kom från Simcas egna designavdelning. Bertone stod för modell nummer två kallad 929XB och sista bidraget 929XC hade tagits fram av Chryslers kontor i USA. Vilken av modellerna som var snyggast och bäst lämpad för europamarknaden är en smaksak, men det är tre ganska tilltalande och rejäla bilar som säkert hade funnit köpare om den hade fått en chans. Men det fick den ju som bekant inte. Istället drogs proppen ur och 929:an städades undan.

 

Istället satsade Chrysler på en ny modell i en helt ny fabrik i England. "C-car" som utvecklades ur Rootes Hillman Avenger blev en anglo-amerikansk produkt som i något slags förlåtande drag över att lämnat Simca i sticket, kom att presenteras på Parissalongen 1970 med sloganen "an American from Paris" Men den kom varken att heta Hillman eller Simca, utan istället Chrysler 180. Detta kom att förbli en tämligen obskyr bil med beteckningarna 160,180 och senare en lyxig 2-litre, försäljninge haltade och läget förbättrades inte av att man lät bli att göra några som helst uppdateringar eller ens fixa de mest fundamentala kvalitetsproblemen, som var otaliga., De sista åren fick Simca en liten elogé, eller knäpp på näsan beroende på hur man ser på det, då man beslutade att sälja den som Simca 1610, fast produktionen hade då flyttats till Spanien. 1978 hade Chrysler helt andra problem på hemmafronten och man lämpade över hela röran med Rootes/Simca/Talbot/Chryslerbiten till Peugeot som köpte hela rasket för en dollar.

929XA

929XB

929XC

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.