Bild
Nästa artikel

Fel i felsökning på Cheva 39:a

våra klassiker

Ett enkelt fel tog lång tid att hitta. Kanske kunde Bo Legelius ha gjort på något annat sätt.

Min Chevrolet från 1939 har blivit en riktig trotjänare. Jag köpte den för närmare 20 år sedan för att jag kände lust till en 30-talsamerikanare.

Märket spelade inte så stor roll och det blev denna Chevrolet för den hade känd svensk historik och var fint renoverad.

I början var det en hel del trassel med motorn men sedan jag bytt denna mot en fabriksny har bilen gått närmare 2 000 bekymmersfria mil. Den startar lätt kall som varm även inför publik vilket min annars ganska pålitliga Citroën 11 ibland vägrar.

Det var därför med tillförsikt som jag tryckte på startpedalen inför den första vårturen med Chevan. Startmotorn snurrade glatt men utan resultat. Det verkade som motorn inte tände fast bensin fanns i tanken.

Det var ganska trångt i garaget så jag drog ut bilen med en annan trotjänare med ny motor, trädgårdstraktorn Wheel Horse Raider 12 från 1971.

Felsökningen började med brytarspetsarna och där fanns gnista. Det var det däremot inte vid stiften Då gjorde jag som alla mopedgrabbar, jag bytte till nya stift. Ingen skillnad.

Tändkablar brukar jag vara misstänksam mot och dessa är moderna med silikonledning. De ger inget utslag på en multimeter men det gör gammaldags kopparkablar. Dit med sådana. Ingen skillnad. Tändspolen? Bytte till en annan. Ingen skillnad.


Mindes att man kan mäta upp tändspolar, men inte riktigt hur. Hittade inte boken där detta var beskrivet men informationen fanns på nätet. Rätt värden. Fick en hemsk misstanke att kamdrevet frusit sönder men insåg att det var omöjligt eftersom rotorn snurrade i fördelaren.

Då var det bara kondensatorn kvar. Att den skulle kunna lägga av har jag aldrig varit med om. Jag bytte ändå till en ny. Motorn startade direkt!

Sedan läste jag mig till att fukt kan ge inre korrosion i kondensatorn och det var väl förmodligen vad som inträffat.

Det var ju bra att jag löste problemet men jag kände att jag borde ha kunnat felsöka mer systematiskt och inte bara byta delar. Jag önskar mig därför en sådan där mönsterelverkstad som AGB sålde på 1960-talet…

Chevrolet Master 85 1939

Ägare: Bo Legelius, skribent
Framåt:  Största huvkråkan.
Bakåt: Ser jag gärna.
Stått stilla: Inte mycket.

Kommentarer

#1
Magnus Lahi
2011-03-10 18:52

Du ska hålla dig till Franska bilar och inte Tumskrot!!

#2
Henrik Holmedal
2011-03-10 21:28

Roligt att se att någon mer brukar wheel horse :)

#3
Bo Legelius
2011-03-11 10:14

Merci bien, Magnus!
Säljesannons på Chevan kommer i nästa nr av Klassiker.

#4
Lasse Johansson
2011-05-20 12:44

Man kan ofta se på brytarna om dom är "kraftigt blånerade" det är tecken på att kondensatorn är trasig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.